Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
aarclay

Het cookie-verbod - Wat doe jij?

Aanbevolen berichten

Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen. (met bijv. een overlay).

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte Google Analytics niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals locale storage in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken-systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

Lees ook eens: http://tweakers.net/reviews/2589/weg-met-cookies-maar-hoe.html
---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlei moeilijke popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren!!) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?

(kut typo in de poll)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik denk dat het niet zon probleem gaat worden. De meeste sites hebben in hun user agreement een regeltje waarin staat dat [site in kwestie] mogelijk een cookie plaatst. Gaat de user hiermee akkoord dan is het eigen verantwoording neem ik aan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Weer zon kut regel, ik weet niet hoe ik dat ga doen... sessies aanmaken via database?
Rik (link):
Ik denk dat het niet zon probleem gaat worden. De meeste sites hebben in hun user agreement een regeltje waarin staat dat [site in kwestie] mogelijk een cookie plaatst. Gaat de user hiermee akkoord dan is het eigen verantwoording neem ik aan?

Dat weet ik niet, als het zo zou zijn zou het wel makkelijk zijn....

Ik lees wel:
Quote:
"De regels gelden voor bijna alle cookies, behalve de cookies die noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld voor het opslaan van taalvoorkeuren en de inhoud van winkelwagentjes. "Het gaat daarbij om functionele cookies", zegt advocate Milica Antic van Solv."

User cookies dan? Dat is toch essentieël en noodzakelijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
ik heb het in mijn AV staan dat de website cookies gebruikt, ook word er verteld waar ze voor zijn.
Er staat ook bij hoe je je koekjes uit kan zetten.

En om eerlijk te zijn, de OPTA kan mijn rug op met die "Regeltjes" van ze. Beet je privacy beschermen is goed maar ga dan geen onduidelijke regels maken. doe het goed of doe het niet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jordyvc (link):
en is dit verplicht dan in heel de Wereld? Of alleen in Nederland of..

straks word o2xs opeens Duits smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Antonn (link):
Binnekort mogen we ook al geen IPs meer gaan opslaan... smiley

Ook dat is (meestal) nodig voor administratieve doeleinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Antonn (link):
Binnekort mogen we ook al geen IPs meer gaan opslaan... smiley

Dat is toch dom dan kunnen hackers nog makkelijker op het internet werken smiley als je niet eens IPs mag opslaan ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik maak me hier niet zo druk om, de regels zijn in de regel alleen maar van toepassing op advertenties en statistieken.

Beide wordt in de meeste gevallen door Google gedaan en google zal hier ook echt wel een popupje voor geven bij de eerst volgende zoektocht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gewoon in je Algemene Voorwaarden / Privacy Informatie zetten dat je cookies storet zodat de gebruikers dit kunnen weten (met accept vakje natuurlijk)

Ik ga mijn websites er niet op aanpassen, niet dat ik cookies zoveel gebruik maar ik gebruik ze alleen waar nodig voor inloggen etc, ik denk dat ze deze regeling doen om te voorkomen dat je popups op mensen hun websites enzo gaat plaatsen zoals sommige cookies proberen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Even een bump, want vanaf morgen is iedereen verplicht het in te voeren.
Hoe ik het ga doen: je krijgt een scherm te zien als je op one2xs komt, met daarbij de mogelijkheid om cookies te accepteren en om dat niet te doen. Er komt een uitleg bij met wat de cookies doen en waarvoor ze gebruikt worden, en je kan kiezen om dat te accepteren of te weigeren. Als je het weigert kun je geen gebruik maken van one2xs, en als je het toestaat dan verandert er niets.

Reden daarvoor is dat ik anders alle communicatiemiddelen (tickets, etickets, zoekmachine hier op one2xs, advertenties, forum, pms, etc.) moet gaan uitschakelen voor mensen die geen cookies willen, omdat ik gewoonweg niet kan garanderen dat er op een pagina met een externe afbeelding geen cookies worden gezet.

Wat een baggerwet, echt... op basis van de Europese regels kon je volgens mij gewoon er van uit gaan dat iemand toestemming gaf voor cookies, en moeten ze het aangeven als ze geen cookies willen. Dat is veel gebruiksvriendelijker, want dit slaat gewoon nergens op. Alsof een random computergebruiker überhaupt verstand heeft van cookies en daar nog genuanceerd over kan nadenken. Het wordt weergegeven alsof cookies een directe kopie zijn van iemands leven, als de grootste privacyschending die er bestaat, terwijl het in werkelijkheid niks ergs is.
Bovendien is het ook prima mogelijk om zonder cookies iemand goed te volgen. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Even een bump, want vanaf morgen is iedereen verplicht het in te voeren.
Hoe ik het ga doen: je krijgt een scherm te zien als je op one2xs komt, met daarbij de mogelijkheid om cookies te accepteren en om dat niet te doen. Er komt een uitleg bij met wat de cookies doen en waarvoor ze gebruikt worden, en je kan kiezen om dat te accepteren of te weigeren. Als je het weigert kun je geen gebruik maken van one2xs, en als je het toestaat dan verandert er niets.

Reden daarvoor is dat ik anders alle communicatiemiddelen (tickets, etickets, zoekmachine hier op one2xs, advertenties, forum, pms, etc.) moet gaan uitschakelen voor mensen die geen cookies willen, omdat ik gewoonweg niet kan garanderen dat er op een pagina met een externe afbeelding geen cookies worden gezet.

Wat een baggerwet, echt... op basis van de Europese regels kon je volgens mij gewoon er van uit gaan dat iemand toestemming gaf voor cookies, en moeten ze het aangeven als ze geen cookies willen. Dat is veel gebruiksvriendelijker, want dit slaat gewoon nergens op. Alsof een random computergebruiker überhaupt verstand heeft van cookies en daar nog genuanceerd over kan nadenken. Het wordt weergegeven alsof cookies een directe kopie zijn van iemands leven, als de grootste privacyschending die er bestaat, terwijl het in werkelijkheid niks ergs is.
Bovendien is het ook prima mogelijk om zonder cookies iemand goed te volgen. smiley

Ik weet One2XS niet zelf de hosting en diensten levert, en dat door een ander bedrijf laat doen (samenwerkingsverband). Maar de cookie-wet geldt voornamelijk alleen voor bedrijven. Zit er achter One2xs zelf dan ook een bedrijf Lennard?

En hoe ga je beperken dat iemand die de cookie-regels niet accepteert de site kan bekijken? Een opacity overlay met een tekst die alleen weg te klikken is als je ermee instemt? Met een Decline, dont agree knop die in feite op return false; uitkomt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ja, achter one2xs zit mijn eigen bedrijf (Lavantix).

Je krijgt gewoon die melding te zien als het je die nog niet geaccepteerd hebt of als de cookie waar die toestemming in staat weer verdwenen is (dus als ie verjaard is, of als je een andere browser gebruikt, of als je je cookies hebt verwijderd). Zonder overlay oid, gewoon enkel die melding denk ik, als je namelijk de site achter de overlay inlaad dan worden er ook al advertenties en misschien zelfs externe plaatjes ingeladen (en dingen als bijv. de google +1 knop onderaan), en kan het zijn dat er al cookies worden geplaatst.
Je kan dan op IK GA AKKOORD! klikken, of op het rode kruisje rechtsboven in je scherm...

Het is wel ontzettend onklantvriendelijk en afschrikwekkend, maar een betere manier kan ik ook niet bedenken zonder mn hele site te moeten omgooien.. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Kan je niet iets van:

[ ] Door dit vakje ga je ermee akkoord dat wij cookies plaatsen comform de [cookiewetgeving]. Voor meer informatie klik [hier]

En dan laat je oude gebruikers die melding zien.

of was dat ook de bedoeling?

Want ik ga er vanuit dat third-party dingen niet tellen als het plaatsen van cookies vanuit jouw bedrijf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Je bent gewoon verantwoordelijk voor ALLE cookies, ook third party, dus ook cookies van adsense, van analytics, van de +1 dinges onderaan, van alle afbeeldingen die jullie plaatsen (die ook cookies kunnen maken), enzovort.
En daarom is het ook totaal niet houdbaar en moet ik dus wel mensen de keuze geven om OF álles te accepteren, OF weg te blijven. Ik kan geen site maken die enkel functionele cookies plaatst, want dan is het hele community-idee weg en kan ik nergens analytics of adsense kwijt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Kleine tekstbestandjes op je computer waar websites informatie in kunnen zetten (bijvoorbeeld of je ingelogd bent, in welke taal je een site wil bezoeken, enzovoort).

Het kan totaal geen kwaad en er is niks ergs aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Je bent gewoon verantwoordelijk voor ALLE cookies, ook third party, dus ook cookies van adsense, van analytics, van de +1 dinges onderaan, van alle afbeeldingen die jullie plaatsen (die ook cookies kunnen maken), enzovort.
En daarom is het ook totaal niet houdbaar en moet ik dus wel mensen de keuze geven om OF álles te accepteren, OF weg te blijven. Ik kan geen site maken die enkel functionele cookies plaatst, want dan is het hele community-idee weg en kan ik nergens analytics of adsense kwijt.

Volgens mij kan je met afbeeldingen geen cookies maken hoor.

Dus je zou dan enkel advertenties uit moeten zetten, analytics uit moeten zetten (of gebruik maken van een logger die geen cookies gebruikt) en die +1 dingen weghalen... dat is toch wel redelijk te doen als iemand het weigert?

True dat je dan inkomsten misloopt.. Maar was is nou belangrijker...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Kleine tekstbestandjes op je computer waar websites informatie in kunnen zetten (bijvoorbeeld of je ingelogd bent, in welke taal je een site wil bezoeken, enzovoort).

Het kan totaal geen kwaad en er is niks ergs aan.

Waarom schaffen ze het dan af, wat een domme mensen -.-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Ja, achter one2xs zit mijn eigen bedrijf (Lavantix).

Je krijgt gewoon die melding te zien als het je die nog niet geaccepteerd hebt of als de cookie waar die toestemming in staat weer verdwenen is (dus als ie verjaard is, of als je een andere browser gebruikt, of als je je cookies hebt verwijderd). Zonder overlay oid, gewoon enkel die melding denk ik, als je namelijk de site achter de overlay inlaad dan worden er ook al advertenties en misschien zelfs externe plaatjes ingeladen (en dingen als bijv. de google +1 knop onderaan), en kan het zijn dat er al cookies worden geplaatst.
Je kan dan op IK GA AKKOORD! klikken, of op het rode kruisje rechtsboven in je scherm...

Het is wel ontzettend onklantvriendelijk en afschrikwekkend, maar een betere manier kan ik ook niet bedenken zonder mn hele site te moeten omgooien.. smiley

Maatwerksoftware Lavantix? smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Rik (link):
Codeblok:
1
2
3
4
5
6
<?php
setcookie(hoirik, tester);

$img = imagecreatefrompng(appel.png);
header(content-type: image/png);
imagepng($img);

Met htaccess rewriten naar rikfansite.nl/plaatje.png et voila; je cookiemaakplaatje is klaar.

Rik (link):
Dus je zou dan enkel advertenties uit moeten zetten, analytics uit moeten zetten (of gebruik maken van een logger die geen cookies gebruikt) en die +1 dingen weghalen... dat is toch wel redelijk te doen als iemand het weigert?

Maar dan mis je nog het belangrijkste: tickets moeten uitgeschakeld worden voor die mensen (want als ik een plaatje van een andere site haal om iets te illustreren dan kunnen daar zomaar cookies bij zitten), pms moeten uit staan, en het forum moet uit voor die mensen.
Je hebt gewoon niks aan de site dan... als het me veel leden kost dan zal ik wel moeten, en dan zal ik die onderdelen wel gewoon uitschakelen ipv zon grote alles-of-niets-melding, maar ik heb geen zin om de hele site om te gooien vanwege zon domme regel terwijl mensen dat allemaal zelf al kunnen instellen in hun browser.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Rik (link):
Codeblok:
1
2
3
4
5
6
<?php
setcookie(hoirik, tester);

$img = imagecreatefrompng(appel.png);
header(content-type: image/png);
imagepng($img);

Met htaccess rewriten naar rikfansite.nl/plaatje.png et voila; je cookiemaakplaatje is klaar.

Rik (link):

Maar dan mis je nog het belangrijkste: tickets moeten uitgeschakeld worden voor die mensen (want als ik een plaatje van een andere site haal om iets te illustreren dan kunnen daar zomaar cookies bij zitten), pms moeten uit staan, en het forum moet uit voor die mensen.
Je hebt gewoon niks aan de site dan... als het me veel leden kost dan zal ik wel moeten, en dan zal ik die onderdelen wel gewoon uitschakelen ipv zon grote alles-of-niets-melding, maar ik heb geen zin om de hele site om te gooien vanwege zon domme regel terwijl mensen dat allemaal zelf al kunnen instellen in hun browser.

Waarom wordt mijn reactie weggehaald? ik vroeg alleen iets smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen