Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
aarclay

Het cookie-verbod - Wat doe jij?

Aanbevolen berichten

Fanorg (link):
Welke halvezool heeft dit bedacht?
Iemand in het parlement, geen idee wie smiley

Fanorg (link):
En: welke gevolgen zijn er als je dit niet doet?
Een boete smiley

Stiekem hoop ik dat ze er achter komen dat die wet echt nergens op slaat en alleen maar irritatie en ergenis opwekt, en dat ze die hele wet weer terugdraaien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Rik (link):
Volgens mij kan je met afbeeldingen geen cookies maken hoor.
Codeblok:
1
2
3
4
5
6
<?php
setcookie(hoirik, tester);

$img = imagecreatefrompng(appel.png);
header(content-type: image/png);
imagepng($img);

Met htaccess rewriten naar rikfansite.nl/plaatje.png et voila; je cookiemaakplaatje is klaar.

Rik (link):
Dus je zou dan enkel advertenties uit moeten zetten, analytics uit moeten zetten (of gebruik maken van een logger die geen cookies gebruikt) en die +1 dingen weghalen... dat is toch wel redelijk te doen als iemand het weigert?

True dat je dan inkomsten misloopt.. Maar was is nou belangrijker...
Maar dan mis je nog het belangrijkste: tickets moeten uitgeschakeld worden voor die mensen (want als ik een plaatje van een andere site haal om iets te illustreren dan kunnen daar zomaar cookies bij zitten), pms moeten uit staan, en het forum moet uit voor die mensen.
Je hebt gewoon niks aan de site dan... als het me veel leden kost dan zal ik wel moeten, en dan zal ik die onderdelen wel gewoon uitschakelen ipv zon grote alles-of-niets-melding, maar ik heb geen zin om de hele site om te gooien vanwege zon domme regel terwijl mensen dat allemaal zelf al kunnen instellen in hun browser.

Denk dat je nu een beetje te ver denkt.. Ik denk niet dat de wetgeving zo bedoeld is,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Eigenlijk moeten we dan massaal allemaal belangrijke websites aangeven die tóch cookies gebruiken om te laten zien dat het complete onzin is. smiley
Lennard (link):
Fanorg (link):
En: welke gevolgen zijn er als je dit niet doet?
Een boete smiley

Hoe hoog zal die zijn? Of is dat nergens bekend?

Lennard (link):
Stiekem hoop ik dat ze er achter komen dat die wet echt nergens op slaat en alleen maar irritatie en ergenis opwekt, en dat ze die hele wet weer terugdraaien.

Waarschijnlijk denken die gasten: "Een cookie bevat (privé) informatie.
Hé klinkt gevaarlijk, laten we het blokkeren voor de veiligheid van elkander smiley"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Omdat het niets met het topic te maken had.

Had er wel mee te maken, en vroeg je netjes of dat het was..? je had er gewoon antwoord op kunnen geven maar dan ga je de reactie verwijderen.. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Rik (link):
Denk dat je nu een beetje te ver denkt.. Ik denk niet dat de wetgeving zo bedoeld is,
Volgens mij valt dat wel mee:
http://blog.iusmentis.com/2012/05/25/mag-google-analytics-nog-onder-de-cookiewet/

Quote:
Maar zelfs als de Analyticsdata die wordt verzameld compleet geaggregeerd wordt en totaal niet naar individuele users te herleiden is (ok ok maar stél), dan nog helpt ze dat helemaal niets. Want cookie zetten is toestemming vragen, punt. First party, third party, persoonsgebonden of niet; compleet irrelevant. Behalve dus als het cookie strikt noodzakelijk is voor het goed functioneren/leveren van een dienst.

Maar hieruit blijkt maar weer: niemand snapt echt wat nou de bedoeling is van die wet.
Ik denk dat ik eerst eens ga kijken hoe de rest van de sites het aanpakt, al weet ik al van FOK! (grootste forum van Nederland) dat zij het wel op de manier doen die ik eerder zei: alles accepteren of weggaan.

Marvinguich (link):
Lennard (link):

Had er wel mee te maken, en vroeg je netjes of dat het was..? je had er gewoon antwoord op kunnen geven maar dan ga je de reactie verwijderen.. smiley
Jij vroeg of Maatwerksoftware Lavantix? mijn bedrijf was, en ik snap niet hoe dat met een cookie-verbod te maken heeft. Je had me kunnen PMen om dat te vragen en dan had ik je graag verteld dat dat inderdaad mijn bedrijf is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Maar als je plaatjes in je tickets gebruikt is het de verantwoordelijkheid van die host. Je linkt immers naar het plaatje, wat vervolgens op een andere site staat. Die site moet dat zelf weer afhandelen.

Overigens:
Quote:
Wanneer van het gebruik van (analytics) cookies in een bepaald geval gezegd kan worden dat dit noodzakelijk is voor het goed kunnen functioneren van de door de gebruiker bezochte site, valt dit gebruik van (analytics) cookies onder de uitzondering in het derde lid van artikel 11.7a.

Aangezien die dingen nodig zijn voor het functioneren van een forum zou het dus een uitzondering vormen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als ik links naar plaatjes post dan heb je gelijk denk ik ja, maar als ik met de img-tags een plaatje in een ticket zet en de gebruiker klikt die ticket aan, dan heeft hij meteen die cookie op zijn PC.

Het posten van plaatjes in het forum is niet noodzakelijk voor het goed kunnen functioneren van one2xs lijkt me zo, al zou je inderdaad ook kunnen betogen van wel.

Eerst maar eens zien of de sites van de overheid zich er aan gaan houden smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Rik (link):
Volgens mij valt dat wel mee:
http://blog.iusmentis.com/2012/05/25/mag-google-analytics-nog-onder-de-cookiewet/

Quote:
Maar zelfs als de Analyticsdata die wordt verzameld compleet geaggregeerd wordt en totaal niet naar individuele users te herleiden is (ok ok maar stél), dan nog helpt ze dat helemaal niets. Want cookie zetten is toestemming vragen, punt. First party, third party, persoonsgebonden of niet; compleet irrelevant. Behalve dus als het cookie strikt noodzakelijk is voor het goed functioneren/leveren van een dienst.

Maar hieruit blijkt maar weer: niemand snapt echt wat nou de bedoeling is van die wet.
Ik denk dat ik eerst eens ga kijken hoe de rest van de sites het aanpakt, al weet ik al van FOK! (grootste forum van Nederland) dat zij het wel op de manier doen die ik eerder zei: alles accepteren of weggaan.

Marvinguich (link):
Lennard (link):

Jij vroeg of Maatwerksoftware Lavantix? mijn bedrijf was, en ik snap niet hoe dat met een cookie-verbod te maken heeft. Je had me kunnen PMen om dat te vragen en dan had ik je graag verteld dat dat inderdaad mijn bedrijf is.

Goh, dat was mijn vraag. als je nu direct ja had gezegd had je al dat typ werk ook niet gehad.

het was weer een quote op Aarclay, die vroeg of er een bedrijf achter one2xs zat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Als ik links naar plaatjes post dan heb je gelijk denk ik ja, maar als ik met de img-tags een plaatje in een ticket zet en de gebruiker klikt die ticket aan, dan heeft hij meteen die cookie op zijn PC.

Het posten van plaatjes in het forum is niet noodzakelijk voor het goed kunnen functioneren van one2xs lijkt me zo, al zou je inderdaad ook kunnen betogen van wel.

Eerst maar eens zien of de sites van de overheid zich er aan gaan houden smiley

Gebruiker heeft hulp nodig -> Voor de gebruiker is er baat bij als de plaatjes zichtbaar zijn -> Img tag mag in ticket.

Van de sig kan ik dat helaas niet zeggen inderdaad. Maar dat zal ook wel meevallen. Hoeveel mensen hier hebben er een php plaatje. En bovendien werkt cookies in plaatjes volgens mij niet op de manier die jij zegt.

Anders zou ik zo ook cookies moeten kunnen uilezen, en dat is niet mogelijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Rik (link):
En bovendien werkt cookies in plaatjes volgens mij niet op de manier die jij zegt.

Anders zou ik zo ook cookies moeten kunnen uilezen, en dat is niet mogelijk?
Probeer het maar. smiley

Cookies worden wel gewoon op je eigen domein gezet, en natuurlijk niet op one2xs.com

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ze willen morgen gwn iedere website snel aanklagen, en dan terugzetten smiley

Ik denk niet dat Google, FB of gewoon een andere site er iets aan gaat doen.

Ik doe gwn stiekem wel, legaal of niet.

toevoeging op 4 juni 2012, 16:38:00:
Dat ze het dan enkel voor sites als GoogleSense doen ofzo. Bijna elke site heeft die, en Google kan zo een statistieken bijhouden van welke paginas iedereen zoal bezoekt.

Daar passen ze hun advertenties ook aan aan.

toevoeging op 4 juni 2012, 16:43:56:
http://cookiedemosite.eu/index_nl.html

Perfect voorbeeld van de toekomst, ga zo door wet smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Antonn (link):
http://cookiedemosite.eu/index_nl.html

Perfect voorbeeld van de toekomst, ga zo door wet smiley
Dat is dan ook weer een beetje overdreven, want je kunt ook gewoon in 1x toestemming voor alles vragen smiley

Maar je moet je site ook weer zo maken dat de Google zoekbots wél gewoon op je site kunnen, want anders indexeert ie alleen die melding dat je cookies moet accepteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jeps, bij elk ding........

Ik had er een pagina voor gemaakt:
Plaatje

maar ik ga het denk toch anders doen: je krijgt bovenin one2xs een melding dat we graag cookies willen plaatsen, en zolang je die niet accepteert kun je niet op het forum, geen tickets maken, geen PMs versturen, zoekmachine niet gebruiken, en zo nog wat dingen.
Dat lijkt me iets gebruiksvriendelijker. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Die buttons zijn niet in de stijl van one2xs smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):

Afbeelding

maar ik ga het denk toch anders doen: je krijgt bovenin one2xs een melding dat we graag cookies willen plaatsen, en zolang je die niet accepteert kun je niet op het forum, geen tickets maken, geen PMs versturen, zoekmachine niet gebruiken, en zo nog wat dingen.

Hoe ga je dit dan fixen:
Lennard (link):
Maar je moet je site ook weer zo maken dat de Google zoekbots wél gewoon op je site kunnen, want anders indexeert ie alleen die melding dat je cookies moet accepteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fanorg (link):
Lennard (link):

Afbeelding

Hoe ga je dit dan fixen:
Lennard (link):
Google krijgt ook gewoon die melding, en ik ga proberen op basis van user agent Google proberen toegang te geven tot het forum zodat hij die wel kan blijven indexeren, en de rest maakt toch niet uit: de Google bot kon toch al geen PMs sturen, geen tickets maken, enzovoort.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):

Afbeelding

Als je die neemt accept ik niet zodat ik naar die pagina kan blijven g**len, zo nice smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
smiley

Maar hij is al veranderd dus smiley hij is nu een stuk lelijker ook maar wel in de o2x-huisstijl smiley

Verander one2xs huisstijl daar dan ook gwn in smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen