Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Lennard

Webhost & reseller: eigen nameservers

Aanbevolen berichten

Je hebt een reseller, en je klanten moeten bij het registreren van een domeinnaam deze nameservers invullen:
anne.one2xs.com
bob.one2xs.com

Kan dat nou niet anders?
Ja, dat kan anders!

Wil je je eigen ns1.jouwbedrijf.nl en ns2.jouwbedrijf.nl? Lees dan verder!

Wat heb je nodig?
- een eigen domeinnaam (geen .one2xs.com domeinnaam maar een echte eigen domeinnaam)
- een host met DirectAdmin (hoeft geen reseller te zijn)

Stap 1
Zoek de IP adressen voor je huidige nameservers. Je vindt de goede nameservers en IP adressen in de FAQ (onder Wat zijn de nameservers van one2xs?).
In deze tutorial gaan we even uit van Webserver 4 (op dit moment de reseller-server). Die heeft ns7.one2xs.com en ns8.one2xs.com als nameservers, en daar willen we ns1.mijnwebsite.nl en ns2.mijnwebsite.nl van maken.De IP adressen die we moeten hebben:

5.2.65.162
5.2.64.40

Stap 2
Nu moeten we zogenaamde glue records aanmaken. Dat zorgt ervoor dat het IP bekend is als we ns1.mijnwebsite.nl invullen als nameserver.
Als je hier op one2xs een domeinnaam hebt geregistreerd dan kun je een ticket aanmaken. Zet er even in voor welke webserver je nameservers wil maken en wat de nameservers moeten worden (ns1.mijnwebsite.nl en ns2.mijnwebsite.nl in dit geval), dan regelen wij de rest. Als je ergens anders een domeinnaam hebt dan moet je even vragen of ze glue records voor je domeinnaam willen maken, je zet daar ook erbij om welke nameservers het gaat en wat de IP adressen moeten worden.
Je hoeft niet te wachten tot dit klaar is, je kan door met stap 3.

Stap 3
Koppel je domeinnaam aan je host. Je doet dit via Mijn producten hier op one2xs. Als je dat niet lukt of je hebt ergens anders een domeinnaam gekocht, dan voer je de nameservers van je host in (ns7.one2xs.com en ns8.one2xs.com in dit geval). Let op: je voert de huidige nameservers in (dus de .one2xs.com nameservers) en niet de nameservers die je uiteindelijk zelf wil maken!!

Stap 4
Log in op DirectAdmin van je host. Voeg de domeinnaam toe als je dit nog niet gedaan hebt.
Ga nu naar DNS Beheer (of DNS Management). Je ziet nu onderaan Voeg domainrecords toe (of Add Domain Records) met daaronder een rij waar A staat.
Daar vul je in de linkerkolom de eerste nameserver die je wil maken, zonder je domeinnaam.
In het tweede vakje vul je het IP adres in van de eerste nameserver.
In ons voorbeeld ziet dat er dus zo uit:
Plaatje
Nu klik je op Toevoegen (of Add), en hetzelfde doe je met je tweede nameserver (je vult dan dus links ns2 in en rechts het andere IP, 46.249.59.5 in ons geval).

Stap 5
Nu moet je wachten tot stap 2 is uitgevoerd door je domeinenboer.
Als dat is gebeurd wacht je voor de zekerheid nog even 2 uur, en daarna kun je de nameservers van je eigen domeinnaam wijzigen in je eigen nameservers. In ons geval dus in ns1.mijnwebsite.nl en ns2.mijnwebsite.nl.
Nu wacht je in het geval van .nl domeinnamen nogmaals minimaal 2 uur, en dan zou je domeinnaam moeten werken!

Je hebt nu je eigen nameservers gemaakt en kunt die gebruiken voor alle nieuwe domeinnamen. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bij stap 4 staat dat je punt achter ns(xx) moet schrijven, dit kan niet want dan geeft directadmin een foutmelding, je moet zonder punt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik had contact opgenomen met Versio hiervoor en ik kreeg dit terug:
U kunt dit zelf doen, als u de nameservers aanpast via onze website kunt u IP adressen op geven. Op deze manier geeft u een glue mee.

Ik snap het niet? smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Thommity (link):
U kunt dit zelf doen, als u de nameservers aanpast via onze website kunt u IP adressen op geven. Op deze manier geeft u een glue mee.

Ik snap het niet? smiley
Ik een klein beetje denk ik. smiley
Ze bedoelen volgens mij dat je gewoon ns1.jouwdomein.nl en ns2.jouwdomein.nl als nameserver opgeeft, en daarbij ook nog de IP adressen van ns1 en ns2 opgeeft.

Maar of ze dat dan opslaan zodat je dat niet elke keer hoeft te doen dat weet ik niet...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Thommity (link):

Ik snap het niet? smiley
Ik een klein beetje denk ik. smiley
Ze bedoelen volgens mij dat je gewoon ns1.jouwdomein.nl en ns2.jouwdomein.nl als nameserver opgeeft, en daarbij ook nog de IP adressen van ns1 en ns2 opgeeft.

Maar of ze dat dan opslaan zodat je dat niet elke keer hoeft te doen dat weet ik niet...

Ik wacht anders wel op het domein dat ik hierheen ga verhuizen, doe ik het daar wel mee. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Handige tut ;p
Was iets fout gegaan met Direct admin nameservers maken hopelijk werkt het nu wel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Is het IP trouwens niet fout? Moet het niet 5.2.65.165 zijn ipv 5.2.65.16?

Haha want ns2.domein.nl werkt wel, ns1.domein.nl niet

toevoeging op 6 juni 2013, 21:14:47:
Plaatje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Milan (link):
Is het IP trouwens niet fout? Moet het niet 5.2.65.165 zijn ipv 5.2.65.16?

Haha want ns2.domein.nl werkt wel, ns1.domein.nl niet

toevoeging op 6 juni 2013, 21:14:47:
Afbeelding
Nice, dat inderdaad. smiley

toevoeging op 6 juni 2013, 21:22:39:
Alhoewel, dan heb ik het echt al vanaf dag 1 overal verkeerd gedaan, het staat werkelijk overal als .16. smiley

Ik ga het even uitzoeken. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
.165 moest het zijn inderdaad. smiley

Ik heb alle aangevraagde glue records en de tutorial aangepast, dus als je je DNS A record wijzigt dan moet het goed zijn. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Komt denk ik doordat je een nameserver laag over een andere nameserver hebt geplaatst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb een Reseller en Domeinnaam bij prelution..
alleen van hun moet ik het via cloudflare doen? Ik snap er geen ruk van.
Kan iemand mij hiermee helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wat je bij CloudFlare moet doen kun je ook gewoon in DirectAdmin doen; het enige wat CloudFlare (op dit gebied) voor je doet is DNS beheren, en dat kan DA ook prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Die moeten zij voor je instellen, dat kun je niet zelf...

Je kunt eventueel je domeinnaam hierheen pushen (dat zou gratis moeten zijn), dan regel ik die glues voor je.

hee doe eens niet zomaar je post helemaal veranderen smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen