Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
kingunit

Het sportschool topic

Aanbevolen berichten

Na een aantal topic kwam ik erachter dat er een aantal mensen op dit forum zitten die ook naar de sportschool gaan. Het leek me leuk om ervaringen, tips en e.v.t. progressie te delen met elkaar. Wil je juist afvallen of ga je puur voor krachttraining?
Plaatje

Ik ben zelf een ectomorph. Een ectomorph is vaak erg dun en kan al snel lijden aan ondergewicht. Een ectomorph komt moeilijk aan in gewicht, is lang, heeft een dun lichaam, lange ledematen, dunne polsen, platte borst etc. Ik ben zelf begonnen met sporten in Oktober 2014. Voordat ik begon met sporten heb ik ongeveer een maand of 2 heel erg veel gelezen over het lichaam. Wat voor types lichamen zijn er? Hoe kom ik aan of hoe val ik af? Hierdoor kon ik een perfecte start maken omdat ik de kennis al had.

Een voedingschema had ik zelf niet nodig, ik moest er gewoon voor zorgen dat ik om de 3 uur flink ging eten. (want na 3 uur heb ik al een groot deel verbrand). Ik gebruik wel een trainingsschema, hij is zwaar maar met degelijke voeding en rust is het gewoon mogelijk.

Maandag: Borst - Triceps.
Dinsdag: Rug - Biceps
Woensdag: Schouder
Donderdag: Benen
Vrijdag: Borst - Triceps
Zaterdag: Rug - Biceps
Zondag: Rust
etc ...

Ik heb ook altijd fotos bijgehouden want als ik naar mijn eigen lichaam keek zag ik dat ik helemaal niet groeide. Maar op fotos is het gelukkig wel zichtbaar.


Klik om de spoiler te openen

Fotos zijn totaal niet seksueel bedoeld of iets in die trend.

Ik weet niet of dit topic iets wordt en snap dat niet iedereen fotos wilt posten maar een topic als dit leek me wel leuk. Mocht je vragen hebben kun je mij altijd een berichtje sturen! smiley

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Nice topic!smiley
Ik zit al een paar jaar op de sportschool, maar ga meestal maar 1x per week (smiley). Had me al voorgenomen om vaker te gaan en ga dan ook vanaf morgen beginnen aan een nieuw schema en probeer dan 2-3x per week te gaan!smiley
Je hebt trouwens wel veel progressie geboekt in die korte tijd, knap hoor!smiley


toevoeging op 20 januari 2015, 08:34:23:
En ben ook bezig met bulken nu, mag wel eens wat aankomen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Hier mag er wel wat vanaf; doe nu denk ik n jaar aan Fitness, al gaat het (nog) niet zo voorspoedig. Dit komt ook door mn eetpatroon die het Fitnessen weer ver*, maar daar ben ik nu mee bezig.

Doe je trouwens goed Kingunit! Ik doe het je niet na smiley

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Wouterr (link):
Hier mag er wel wat vanaf; doe nu denk ik n jaar aan Fitness, al gaat het (nog) niet zo voorspoedig. Dit komt ook door mn eetpatroon die het Fitnessen weer ver*, maar daar ben ik nu mee bezig.

Doe je trouwens goed Kingunit! Ik doe het je niet na smiley
stap 1. bepaal hoeveel kcal je per dag binnen mag krijgen: http://www.runinfo.nl/caloriebehoefte-harris-benedict.htm
stap 2. jij wil afvallen, dus verlaag je dat limiet (bij "je totale caloriebehoefte per dag is") met 20%
stap 3. download de app van myfitnesspal en hou daarin ALLES!! wat je eet bij
stap 4. zorg dat je elke dag precies genoeg eet, dus niet teveel, en niet te weinig

Als je dat volhoudt en je zo vaak mogelijk weegt, dat eventueel in een excel sheet zet zodat je er een kek grafiekje van kunt maken, dan moet het goed komen. Afvallen en aankomen is gewoon een kwestie van minder of juist meer gaan eten dan je dagelijks verbruikt.

Ik wil aankomen, dus moet ik 500 boven mn onderhoud (je dagelijkse caloriebehoefte) zitten. Ik heb die app op 3000 kcal ingesteld en wacht even af of ik niet teveel aankom nu. Met afvallen precies hetzelfde; als je teveel afvalt dan zet je het limiet weer wat hoger zodat je wat meer kunt eten.

Er zitten dan nog hele theorieën achter van hoeveel eiwit je binnen moet krijgen, hoeveel vet, en wanneer je dat het beste binnen kunt krijgen, maar bovenstaande is de basis. In die app kun je heel snel zien hoeveel je van alles binnenkrijgt. Als je echt drie keer per week sport kun je het beste 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aanhouden, dan zit je safe. Je zorgt dat je ook 1 gram vet per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgt, en de rest vul je op met koolhydraten.
Eet gezond en dan moet afvallen prima lukken. smiley

Linkje die @Jurgen me gisteren stuurde met veel informatie:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/startersguide-voor-beginnende-sporters-378470/
===================================================================

Ik ben ook weer aan het fitnessen. smiley Vijf of zelfs zes keer per week is niet te doen voor me, dus ik hou het bij 3x. Het is nog even zoeken naar wat ik lekker vind werken dus mn schema ligt nog niet vast, maar mn eten hou ik echt heel precies bij en ik zorg voor genoeg eiwitten enzo, dus dat zit in ieder geval goed.

@Kingunit, wat was je gewicht toen je begon en wat is je gewicht nu? Mooie progressie heb je gemaakt. smiley En ben je niet gigantisch veel tijd kwijt aan zes keer per week sporten?


toevoeging op 20 januari 2015, 10:18:51:
Goed topic trouwens smiley

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
@Lennard

Hmm, dankje! Zat hier ook naar te kijken, maar het is gewoon bijna onmogelijk om bij te houden wat ik exact binnenkrijg. Dit voornamelijk i.v.m. het avondeten en lunch. Hoe doen jullie dat dan?

Die link van stap 1 kan ik nog niet gebruiken (bijna, nog 4 maanden!). smiley Die app van stap 3 lijkt me wel nice, maar had hem eerdaags geskipt omdat het geen native app was/leek (smiley)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Wouterr (link):
@Lennard

Hmm, dankje! Zat hier ook naar te kijken, maar het is gewoon bijna onmogelijk om bij te houden wat ik exact binnenkrijg. Dit voornamelijk i.v.m. het avondeten en lunch. Hoe doen jullie dat dan?

Die link van stap 1 kan ik nog niet gebruiken. smiley Die app van stap 3 lijkt me wel nice, maar had hem eerdaags geskipt omdat het geen native app was/leek (smiley)
Ja die app is soms wat buggy en traag, maar hij werkt opzich prima hier.

Avondeten is een drama om bij te houden inderdaad. smiley Ik doe dat vooral door gewoon te schatten hoeveel gram ik eet, en dat dan gewoon in te voeren. Het is niet heel precies, maar het zal geen honderden kcal schelen, dus voor mij is het dan wel precies genoeg.
Bovendien is het dan alsnog veel beter (voor mij in ieder geval) dan helemaal niet bijhouden wat ik eet en maar gewoon eten wat ik wil, want dan doe ik in de sportschool echt alles voor niks.

Lunch bijhouden gaat wel prima. Ik voer in hoeveel boterhammen ik eet, of er boter op zit en wat ik als beleg er op heb, en dat klopt dan dus ook gewoon.


toevoeging op 20 januari 2015, 10:24:49:
Wouterr (link):
Die link van stap 1 kan ik nog niet gebruiken (bijna, nog 4 maanden!).
heh? smiley
oh omdat je nog 17 bent smiley
dat boeit niet zoveel toch? je hoeft niet ineens 4x zoveel te eten als je 18 bent smiley

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
@Lennard,

Bij leeftijd staat >17, en niet >=17. smiley Klopt, ik ga dr thuis even meer aandacht aan besteden dan nu zo tussendoor op stage.

Een schatting maken voor het avondeten zou wel moeten lukken, maar dat varieert erg. Als ik ga fitnessen doe ik expres minder; anders kan ik er wel is last van hebben tijdens het fitnessen (kan me echt soms ziek eten smiley, moet hier ook echt mee stoppen)

Bedankt, Lennard! Ik ga zeker kijken om het wat serieuzer aan te pakken. Ook weer een nieuw trainingsschema laten maken, heb er nu een maar die is al van een jaar geleden. Ik hou dat nog altijd netjes aan, maar verandering zou wel is goed zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Wouterr (link):
@Lennard,

Bij leeftijd staat >17, en niet >=17. smiley Klopt, ik ga dr thuis even meer aandacht aan besteden dan nu zo tussendoor op stage.

Een schatting maken voor het avondeten zou wel moeten lukken, maar dat varieert erg. Als ik ga fitnessen doe ik expres minder; anders kan ik er wel is last van hebben tijdens het fitnessen (kan me echt soms ziek eten smiley, moet hier ook echt mee stoppen)

Bedankt, Lennard! Ik ga zeker kijken om het wat serieuzer aan te pakken. Ook weer een nieuw trainingsschema laten maken, heb er nu een maar die is al van een jaar geleden. Ik hou dat nog altijd netjes aan, maar verandering zou wel is goed zijn.
Okay! In ieder geval tof dat je er mee bezig bent, als je dat weet vol te houden en regelmatig gaat sporten dan moet het wel goedkomen. smiley
En zorg ook dat je vooral een trainingsschema hebt dat je zelf leuk vindt en vol kunt houden. Misschien is het niet optimaal, maar als je het juist daardoor veel beter vol kunt houden en echt consequent veel gaat sporten dan heb je er meer aan dan aan een perfect schema dat je helemaal niet leuk vindt.

Zelf ging ik eens in de paar weken een keer fitnessen en dan weer weken niet, of ineens een paar weken lang een paar keer per week. Uiteindelijk had ik daar dus helemaal niks aan, want je breekt al je opgebouwde spieren dan net zo hard weer af, maar ik wil het nu wat beter aanpakken.

Zon topic stimuleert ook nog weer wat. smiley

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Wouterr (link):
@Lennard,

Bij leeftijd staat >17, en niet >=17. smiley Klopt, ik ga dr thuis even meer aandacht aan besteden dan nu zo tussendoor op stage.

Een schatting maken voor het avondeten zou wel moeten lukken, maar dat varieert erg. Als ik ga fitnessen doe ik expres minder; anders kan ik er wel is last van hebben tijdens het fitnessen (kan me echt soms ziek eten smiley, moet hier ook echt mee stoppen)

Bedankt, Lennard! Ik ga zeker kijken om het wat serieuzer aan te pakken. Ook weer een nieuw trainingsschema laten maken, heb er nu een maar die is al van een jaar geleden. Ik hou dat nog altijd netjes aan, maar verandering zou wel is goed zijn.
Okay! In ieder geval tof dat je er mee bezig bent, als je dat weet vol te houden en regelmatig gaat sporten dan moet het wel goedkomen. smiley
En zorg ook dat je vooral een trainingsschema hebt dat je zelf leuk vindt en vol kunt houden. Misschien is het niet optimaal, maar als je het juist daardoor veel beter vol kunt houden en echt consequent veel gaat sporten dan heb je er meer aan dan aan een perfect schema dat je helemaal niet leuk vindt.

Zelf ging ik eens in de paar weken een keer fitnessen en dan weer weken niet, of ineens een paar weken lang een paar keer per week. Uiteindelijk had ik daar dus helemaal niks aan, want je breekt al je opgebouwde spieren dan net zo hard weer af, maar ik wil het nu wat beter aanpakken.

Zon topic stimuleert ook nog weer wat. smiley


Exact, die laatste zin smiley. Zeker omdat One2xs toch wel een beetje is waar ik (en ongetwijfld andere) opgegroeid zijn, en vaak als voorbeeld fungeert smiley. (Atans, kan geen Wouter meer herinneren zonder one2xs, ehhh, wellicht zegt dat iets smiley)

Over dat trainingsschema, het gaat me niet echt om spieren opbouwen, echt gewoon wat afvallen. Ik doe dan ook niet heel veel krachttraining, alleen wat om de doorbloeding te stimuleren (atans, dit waren de exacte woorden van diegene die het schema voor me gemaakt heeft, volgensmij smiley).

A.t.m. doe ik 2 maal in de week:
- 10 minuten op zon fiets, idk wat de fitnessterm hiervan is. (Stand 7, en boven de 70 wentelingen per minut, zegt dit wat?)
- Afhankelijk de beschikbaarheid in een bepaalde volgorde, alles in setjes van 15 van 4 keer:
-- Abdominal crunch, 35kg
-- Chest press, 15kg (maar zit echt op het randje, ik merk dat ik druk ga zetten op mn nek/hoofd waar ik duizelig van word.. Ben dit nu echt in de gaten aan het houden om "af te leren")
-- Leg press, 40kg
-- Lat machine, 25kg
- 15 tot 30 minuten op de crosstrainer (Stand 7, en boven de 70 wentelingen per minut, zegt dit wat?)

Per keer wil ik nog wel is wat verhogen, als het echt goed gaat. Maar dit is dan ook niet voor lang.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Thanks all. smiley

Lennard (link):
@Kingunit, wat was je gewicht toen je begon en wat is je gewicht nu? Mooie progressie heb je gemaakt. smiley En ben je niet gigantisch veel tijd kwijt aan zes keer per week sporten?


Ik woog ongeveer 67 kilo toen ik begon met sporten en zit nu rond de 72 kilo. Dit is vrijwel puur spier / vocht omdat mijn vetpercentage heel erg laag is. Volgens mij rond de 5-7%. Klinkt idd veel maar wat is nou dat 1,5 uurtje wat je dagelijks kwijt bent? Ik ga meestal van 9uur in de avond t/m half 11 en als ik in de avond niet kan ga ik in de middag. Werkt prima.


toevoeging op 20 januari 2015, 10:45:29:
Wouterr (link):
- Afhankelijk de beschikbaarheid in een bepaalde volgorde, alles in setjes van 15 van 4 keer:
-- Abdominal crunch, 35kg
-- Chest press, 15kg (maar zit echt op het randje, ik merk dat ik druk ga zetten op mn nek/hoofd waar ik duizelig van word.. Ben dit nu echt in de gaten aan het houden om "af te leren")
-- Leg press, 40kg
-- Lat machine, 25kg
- 15 tot 30 minuten op de crosstrainer (Stand 7, en boven de 70 wentelingen per minut, zegt dit wat?)

Per keer wil ik nog wel is wat verhogen, als het echt goed gaat. Maar dit is dan ook niet voor lang.


Denk dat bij bij chest press je ademhaling het probleem is. Komt heel vaak voor, maar als je die onder controle hebt gaat het heel erg makkelijk. Wanneer ik aan het benchen ben haal ik diep adem en hou ik mijn adem in, laat de stang rustig naar beneden gaan naar mijn borst en druk explosief uit. Daarna weer diep adem inhouden en weer rustig laten zakken.

Ik zit nu op ~60KG met bankdrukken (5 setjes van 12 reps) en 200KG Leggpress. Squats zat ik op 80KG maar i.v.m. mogelijke hernia moest ik helaas even stoppen met squats en deadlifts

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik doe al 2,5 jaar deze apparaten 2x pw(voor armen, niet benen);

Plaatje

Ik kan niet zeggen dat je iets kan zien ofzo smiley Mijn armspieren zien er niet uit

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Jordyt (link):
Ik doe al 2,5 jaar deze apparaten 2x pw(voor armen, niet benen);

Afbeelding

Ik kan niet zeggen dat je iets kan zien ofzo smiley Mijn armspieren zien er niet uit


Eet je wel goed? Dat apparaat is voor je benen, leg extension. Als je na 2,5 jaar niks ziet dan is er wel iets mis. Met zelfs 2 jaar kloten in de sportschool moet je wel progressie zien. (als je goed eet en slaapt).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Kingunit (link):
Thanks all. smiley

Lennard (link):
@Kingunit, wat was je gewicht toen je begon en wat is je gewicht nu? Mooie progressie heb je gemaakt. smiley En ben je niet gigantisch veel tijd kwijt aan zes keer per week sporten?


Ik woog ongeveer 67 kilo toen ik begon met sporten en zit nu rond de 72 kilo. Dit is vrijwel puur spier / vocht omdat mijn vetpercentage heel erg laag is. Volgens mij rond de 5-7%. Klinkt idd veel maar wat is nou dat 1,5 uurtje wat je dagelijks kwijt bent? Ik ga meestal van 9uur in de avond t/m half 11 en als ik in de avond niet kan ga ik in de middag. Werkt prima.


toevoeging op 20 januari 2015, 10:45:29:
Wouterr (link):
- Afhankelijk de beschikbaarheid in een bepaalde volgorde, alles in setjes van 15 van 4 keer:
-- Abdominal crunch, 35kg
-- Chest press, 15kg (maar zit echt op het randje, ik merk dat ik druk ga zetten op mn nek/hoofd waar ik duizelig van word.. Ben dit nu echt in de gaten aan het houden om "af te leren")
-- Leg press, 40kg
-- Lat machine, 25kg
- 15 tot 30 minuten op de crosstrainer (Stand 7, en boven de 70 wentelingen per minut, zegt dit wat?)

Per keer wil ik nog wel is wat verhogen, als het echt goed gaat. Maar dit is dan ook niet voor lang.


Denk dat bij bij chest press je ademhaling het probleem is. Komt heel vaak voor, maar als je die onder controle hebt gaat het heel erg makkelijk. Wanneer ik aan het benchen ben haal ik diep adem en hou ik mijn adem in, laat de stang rustig naar beneden gaan naar mijn borst en druk explosief uit. Daarna weer diep adem inhouden en weer rustig laten zakken.

Ik zit nu op ~60KG met bankdrukken (5 setjes van 12 reps) en 200KG Leggpress. Squats zat ik op 80KG maar i.v.m. mogelijke hernia moest ik helaas even stoppen met squats en deadlifts


Elke keer als ik ga fitnessen is je avond zo naar de kloppen, ik moet ergens na het avondeten en voor 10 uur gaan, normaliter rond 8 uur. Dan ben ik rond 9.5 thuis, douche en dan is het alweer 10 uur. Daarna kan je ook niks meer fatsoenlijks doen, en er voor nog eventjes.

Nice! en dat in 4 maanden? Waar en hoe begon je, als ik vragen mag?

Bedankt! Ik zal die tips is gebruiken vannavond, heb nooit echt op mn ademhaling gelet, nee.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Kingunit (link):
Jordyt (link):
Ik doe al 2,5 jaar deze apparaten 2x pw(voor armen, niet benen);

Afbeelding

Ik kan niet zeggen dat je iets kan zien ofzo smiley Mijn armspieren zien er niet uit


Eet je wel goed? Dat apparaat is voor je benen, leg extension. Als je na 2,5 jaar niks ziet dan is er wel iets mis. Met zelfs 2 jaar kloten in de sportschool moet je wel progressie zien. (als je goed eet en slaapt).


Ja, ik zocht even een voorbeeld van het soort apparaat, ik gebruik dus dingen voor mn borst en armen. Ik zie wel iets, maar niet dat ik denk; wauw toppertje.


toevoeging op 20 januari 2015, 11:01:32:
Maar, ik besteed ongeveer een 45m aan cardio en 15 aan gewichten, daar kan het ook zitten smiley

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Jordyt (link):
Kingunit (link):
Jordyt (link):
Ik doe al 2,5 jaar deze apparaten 2x pw(voor armen, niet benen);

Afbeelding

Ik kan niet zeggen dat je iets kan zien ofzo smiley Mijn armspieren zien er niet uit


Eet je wel goed? Dat apparaat is voor je benen, leg extension. Als je na 2,5 jaar niks ziet dan is er wel iets mis. Met zelfs 2 jaar kloten in de sportschool moet je wel progressie zien. (als je goed eet en slaapt).


Ja, ik zocht even een voorbeeld van het soort apparaat, ik gebruik dus dingen voor mn borst en armen. Ik zie wel iets, maar niet dat ik denk; wauw toppertje.


toevoeging op 20 januari 2015, 11:01:32:
Maar, ik besteed ongeveer een 45m aan cardio en 15 aan gewichten, daar kan het ook zitten smiley
Volgens mij kun je veel beter bepalen wat precies je doel is, goed gaan eten, en een goed trainingsschema aan gaan houden. Je bereikt er dan veel meer mee.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Stap 1 van @lennard
Hoe kom je dit te weten:
Je caloriebehoefte voor de ruststofwisseling (BMR) is: kcal
Je totale caloriebehoefte per dag is: kcal

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):
Stap 1 van @lennard
Hoe kom je dit te weten:
Je caloriebehoefte voor de ruststofwisseling (BMR) is: kcal
Je totale caloriebehoefte per dag is: kcal
Een leeftijd boven de 17 invullen, maar geen idee of dat veel afwijkt als je 18- bent.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
@Wouter
Ademhaling is echt belangrijk, bij de juiste ademhaling heb je meer kracht en natuurlijk wil je niet dit hebben:

Ik ben gewoon onderaan begonnen, net zoals iedereen. Heb altijd 12 herhalingen per oefening gedaan. Als ik het eerste setje 12 keer kon doen met een goede houding ging ik 2,5KG omhoog de volgende keer.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):
Lennard (link):
Tendmex (link):
Oh. Naja, het is zonde om deze nu te locken, dus lijkt me wel prima zo. Die andere staat toch niet heel veel info in verder.


Oké smiley, maar voor de ST kijk even rond voordat je een nieuw topic opent voor algemene topics


smiley__
Lekker relevant, hou het maar gewoon on topic. smiley


toevoeging op 20 januari 2015, 11:44:45:
Jordyt (link):
Ik doe al 2,5 jaar deze apparaten 2x pw(voor armen, niet benen);

Afbeelding

Ik kan niet zeggen dat je iets kan zien ofzo smiley Mijn armspieren zien er niet uit


Sowieso zijn losse gewichten vele malen effectiever dan machines! smiley

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Wouterr (link):
Onder een leeftijd van x is het toch ook afgeraden te fitnessen?

@Lennard @Luuko, deze werkt ook in stap 1 voor minderjarige: http://www.justhealth.nl/daily-calorie-calculator.html

Ik kom op minimaal 2500.90 kcal en aanbevolen 3001.08 kcal uit, is dat een beetje, normaal? Dit is op basis van de gegevens uit mn hoofd.. Exact ga ik vanavond kijken.


Kwam ik ook op uit, alleen het minimale was iets lager.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Het is niet goed om zware gewichten te tillen als je in de groei bent. Vanaf 16 kun je dus ongeveer wel gewoon je gang gaan. Voor die tijd je lichaam niet te zwaar belasten. smiley

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen  

×