Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
joeey

VWO opgeven?

Aanbevolen berichten

Hey,

Ik heb hier al een tijdje niet gepost, dus ik denk niet dat veel mensen me nog herkennen. Ik dacht dat dit wel een goed forum was om dit op te vragen, omdat ik niet op veel Nederlandse forums zit.

Maar goed, ik zit momenteel op HAVO 4, en ik zat vroeger op het VWO. Op de basisschool had ik zeer goede cijfers, en mijn NIO score was ook hoog genoeg om Gymnasium te doen. Ik had alleen een zeer domme keuze gemaakt door gewoon HAVO/VWO te doen om daarna naar Atheneum te gaan, omdat ik geen Grieks en Latijn wilde. smiley

Ik zat in de eerste op HAVO/VWO, waar je een 7 gemiddeld moest staan om naar VWO te moeten, terwijl Gymnasium maar een 5 eiste. Uiteindelijk is het wel gelukt, dus ging ik naar VWO 2 (Atheneum). Dat jaar ging ik door naar HAVO 3, niet uit eigen keuze, maar omdat ik een 4 stond voor filosofie, en een 5 voor wiskunde. Ik had nooit filosofie in de eerste, dus dat was vreselijk irritant; op een gegeven moment begon ik heel hard te leren, maar faalde ik nog steeds. smiley

Op HAVO 3 had ik in het begin van het jaar een 8 gemiddeld. De toetsweek had ik wel verneukt, omdat ik absolute shit ben in toetsweken. Toen deed ik het hele jaar niks meer en ging ik over met een 6. Nu sta ik gemiddeld een 5, met een natuur en techniek profiel. Mijn probleemvakken zijn wiskunde (5), natuurkunde (4.5) en Duits (4.5). Ik had Duits gekozen om VWO open te laten, maar dat lijkt me nu nutteloos.

Ik wil later het liefst op een universiteit Computer Science sturen. Ik kan momenteel PHP, Java, JavaScript, en een klein beetje Python. Ik zal maar niet zeggen wat mijn droomuniversiteiten zijn wat dat is gewoon een joke. smiley

Ik ben zon persoon dat als het misgaat, dat ik het gewoon opgeef. Dat ben ik altijd al geweest, ik had er alleen sinds een paar jaar geleden last van. Waarom zou ik mijn best doen als ik toch gefaald had? Een ander groot probleem is dat ik hard werk haat. Ik cringe terwijl ik ook maar iets tegen mijn wil doe. Tenslotte zijn mijn uiteindelijke doelen veel te groot.

Wat vinden jullie, moet ik school no-lifen (ik geef wss op na een dag maargoed) of moet ik gewoon opgeven en met een mediocre HBO opleiding gaan.

Regards,
Joey

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Een paar gedachten (doe zelf gymnasium, eindexamen morgen dus heb wel een beeld denk ik)

- Latijn is inderdaad een niet al te fijn vak om het zo maar te beschrijven. Dat kun je nu waarschijnlijk toch niet meer gaan doen omdat je al in klas 3 (?) zit en je dat vgm vanaf klas 1 moet volgen om een beetje basis te hebben.

- Natuur en Techniek is het geschikte profiel als je computer science wil gaan doen een universiteit zoals de TU/e, maar je geeft aan dat je probleemvakken wiskunde en natuurkunde zijn. Wiskunde is naar mijn weten het belangrijkste vak dat de basis vormt voor zon studie dus dat is misschien een probleem. Het hangt er van af; kun je het niet, of heb je geen zin om het te doen? (en: op vwo-niveau is het allemaal nog wat lastiger en een universiteit vereist een VWO-diploma. Je kunt er met een 5 voor wiskunde B wel heen, maar kans op succes is dan natuurlijk kleiner.)

- Je zegt dat je hard werken haat en dat is toch wel een vereiste op VWO-niveau - ik kan zelf niet zeggen dat ik het moeilijk heb gehad maar ik heb ook weken gehad dat het gewoon ongelofelijk druk was en dat er 3 projecten aan het einde van de week af moesten zijn en dat je twee weken daarna een examenweek hebt. Dat gebeurt gewoon, en als je daar niet goed tegen kunt ga je onderuit. Maar dat hangt er ook van af hoe je leert, als je goed kunt plannen kun je het werk misschien wat meer uitsmeren (ik ben namelijk zelf niet zo van het plannen helaas.)

- HBO is helemaal zo slecht niet. Je moet natuurlijk wel je ambities achterna, maar als het je simpelweg niet lukt omdat je de motivatie niet hebt om er hard genoeg voor te leren/werken wordt het gewoon lastig omdat je met tegenstrijdige gedachten zit. Je kunt altijd HBO gaan doen en vervolgens alsnog naar een universiteit, als je bereid bent die tijd erin te steken. Desnoods doe je alleen een bachelor.

Als ik het persoonlijk zo lees is havo in de eerste instantie de beste keus voor je, maar ik ken je verder ook niet dus kan er weinig van zeggen. Succes in ieder geval smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Willem (link):
Een paar gedachten (doe zelf gymnasium, eindexamen morgen dus heb wel een beeld denk ik)

- Latijn is inderdaad een niet al te fijn vak om het zo maar te beschrijven. Dat kun je nu waarschijnlijk toch niet meer gaan doen omdat je al in klas 3 (?) zit en je dat vgm vanaf klas 1 moet volgen om een beetje basis te hebben.

- Natuur en Techniek is het geschikte profiel als je computer science wil gaan doen een universiteit zoals de TU/e, maar je geeft aan dat je probleemvakken wiskunde en natuurkunde zijn. Wiskunde is naar mijn weten het belangrijkste vak dat de basis vormt voor zon studie dus dat is misschien een probleem. Het hangt er van af; kun je het niet, of heb je geen zin om het te doen? (en: op vwo-niveau is het allemaal nog wat lastiger en een universiteit vereist een VWO-diploma. Je kunt er met een 5 voor wiskunde B wel heen, maar kans op succes is dan natuurlijk kleiner.)

- Je zegt dat je hard werken haat en dat is toch wel een vereiste op VWO-niveau - ik kan zelf niet zeggen dat ik het moeilijk heb gehad maar ik heb ook weken gehad dat het gewoon ongelofelijk druk was en dat er 3 projecten aan het einde van de week af moesten zijn en dat je twee weken daarna een examenweek hebt. Dat gebeurt gewoon, en als je daar niet goed tegen kunt ga je onderuit. Maar dat hangt er ook van af hoe je leert, als je goed kunt plannen kun je het werk misschien wat meer uitsmeren (ik ben namelijk zelf niet zo van het plannen helaas.)

- HBO is helemaal zo slecht niet. Je moet natuurlijk wel je ambities achterna, maar als het je simpelweg niet lukt omdat je de motivatie niet hebt om er hard genoeg voor te leren/werken wordt het gewoon lastig omdat je met tegenstrijdige gedachten zit. Je kunt altijd HBO gaan doen en vervolgens alsnog naar een universiteit, als je bereid bent die tijd erin te steken. Desnoods doe je alleen een bachelor.

Als ik het persoonlijk zo lees is havo in de eerste instantie de beste keus voor je, maar ik ken je verder ook niet dus kan er weinig van zeggen. Succes in ieder geval smiley

Gelukkig hoef ik nooit meer Filosofie, en Latijn/Grieks zal ook nooit meer komen, of ik naar het VWO ga of niet. Als ik van HAVO 5 naar VWO 5 ga, dan kies ik waarschijnlijk aardrijkskunde erbij, omdat dat een van de makkelijkere vakken is.

Wiskunde is een probleem omdat ik er niet veel voor gedaan heb, admittedly. Vorig jaar stond ik bijna een 9 voor wiskunde, wat mij ook verbaasde, maar toen werkte ik ervoor. Natuurkunde is hopeloos daarintegen, wat gelukkig wat meer te compeseren valt.

Ik heb op beide HAVO en VWO gezeten, en het verschil is ook niet zo groot. Maar ik ben een lui persoon. Ik heb geen motivatie of ambitie, helaas. Als er iets fout gaat geef ik het meteen op.

Bedankt voor de reply though.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen