Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Lennard

Hoe maak jij backups?

Aanbevolen berichten

Ik heb een externe harddisk waarvan het de bedoeling is dat ik eens per week ofzo een backup van mn pc op die harddisk zet. In de praktijk blijkt dat toch niet zo te werken en maak ik eens in het half jaar een backup ofzo.

Nu ben ik op zoek naar betere manieren om regelmatig backups te maken. Het liefst natuurlijk automatisch, maar ik wil het dan wel meteen goed doen, en dus ook geen kans lopen dat de boel wordt geencrypt door zon virus wat ineens al je bestanden versleutelt en je voor 500 euro laat ontsleutelen. Maarja, hoe doe je dat? Ik heb er in ieder geval een NAS voor nodig, maar moet dus nog bedenken hoe ik het voor elkaar ga krijgen dat ik altijd minimaal één goede backup heb die dan niet versleuteld kan zijn, bijvoorbeeld door elke week automatisch een andere disk in de NAS te laten mounten en totaal met 4 disks te werken. Als je dan elke week een backup maakt dan heb je altijd nog wel een onaangetaste disk, mits je er niet pas na vier weken achter komt. Maar goed, dat zal wel weer niet kunnen.

Ik zocht eigenlijk een Tweakers special over backups en hoe je dat het beste in kunt richten, maar dat is er niet. smiley

Maar hoe maken jullie eigenlijk backups? Externe hdd en dat eens per halfjaar zoals ik in de praktijk doe, of hypermoderne NAS systemen die automatisch viermaal daags een backup maken? Of gewoon living on the edge, helemaal niks backuppen? smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op dit moment gebruik ik ook de externe hdd methode, maar als ik binnenkort op mezelf ga wonen gaat dit veranderen. Dan richt ik een ownCloud in die automatisch gesynchroniseerd wordt. Van deze ownCloud omgeving doe ik dan dagelijks een backup laten maken.

Hoe ik het backuppen ga doen weet ik nog niet, ik denk dat alleen de gewijzigde bestanden opslaan ook een goed idee is. Ik zorg er wel voor dat ik mijn data ook nog op een andere locatie heb staan zodat bij brand mijn data niet verloren is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Zijn er voor Windows geen dingen voor?
Met os x heb je Time Machine, die kan je koppelen aan je Timecapsule, een device dat dient als router (airport extreme, beter dan de kleinere airport express) en ook een opslag van 1, 2 of 3TB heeft. Die maakt dan automatisch backups over wifi, hoef je niets voor te doen en gebeurd elke dag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
voor klanten back-uppen wij de gebruikersmap eenmalig handmsfif
thuis heb ik eigenlijk alle belangrijke bestanden na het aanmaken direct op mijn schijf. en ik heb een 2e schijf voor school dingen intern.

Jessee (link):
Met os x heb je Time Machine, die kan je koppelen aan je Timecapsule, een device dat dient als router (airport extreme, beter dan de kleinere airport express) en ook een opslag van 1, 2 of 3TB heeft. Die maakt dan automatisch backups over wifi, hoef je niets voor te doen en gebeurd elke dag.

die zijn er wel maar werkt niet optimaal en Is niet betrouwbaar naar mijn mening

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zou altijd wel een Windows server in mn huis willen knallen en dan gewoon een domein opzetten en mn laptop lid maken van het domein. Dan kun je dus gewoon je bestanden op de server beheren (werken met fileshares) en daar de backups regelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ben bang dat ik behoor tot de groep van living on the egde, misschien moet ik daar binnenkort toch verandering in gaan brengen voor het misgaat. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Ik gebruik Dropbox voor veel dingen, gewoon lekker makkelijk. Daarnaast maak ik backups van mn mac met timemachine op een NAS.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jessee (link):
Zoiets is wel handig ja smiley zal eens uitzoeken of daar geen Windows-thingie voor is.

Calvin (link):
Ik ben bang dat ik behoor tot de groep van living on the egde, misschien moet ik daar binnenkort toch verandering in gaan brengen voor het misgaat. smiley
Haha ja dat lijkt me verstandig, maar meestal gebeuren dat soort dingen pas als het een keer fout is gegaan smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Belangrijke documenten en fotos enz. bekijk ik eens in de paar maanden en die plaats ik dan in Dropbox.

Er zit ook zon standaard backup schijf van hp in mijn laptop, maar na een keer opnieuw windows 7 te hebben geinstalleerd is die schijf heel klein geworden, en kan er dus maar 1 backup op staan.
En windows auto backup gebeure geef dan elke keer error als ik auto backup heb in aanstaan omdat de schijf dan vol zit.
Dus heb dat gewoon uitstaan smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hoeveel gb/wat wil je allemaal backuppen dan? Hier gaat eigenlijk alles via Dropbox, camera upload staat op elke device aan, dus als bijvoorbeeld mijn telefoon crasht staat het op dropbox, maar mocht mijn dropbox geplundert worden staan de orginele fotos nog op mijn telefoon. Daarnaast gooi ik eens in de zoveel tijd een klein backupje op een usb stick/externe hdd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hier thuis hebben we de computers nog nooit geback-upt, wij staan altijd alles wat niet weg mag op de NAS (iedereen heeft zo zn eigen mapje en die kan hij/zij via de computer openen). Me ouders kunnen bijvoorbeeld in mij mapje en ik niet in die van hun.

Voor school gebruik ik Dropbox, gewoon omdat het overal bereikbaar moest zijn en lekker eenvoudig. 2,5GB haal ik met mijn schoolbestanden toch niet en anders upgrade ik.
zo kan ik ook vanaf iedere computer (als ik ooit een leenpc heb) dus mijn bestanden aan.

Echt de systemen, nha dat heeft niet zoveel zin. Daar hebben we de tijd ook niet voor. Als hier een disk kapot gaat nja jammer dan. Alle gegevens staan op de NAS behalve de Windows install en de programmas. Dat is een halve dag werk en het staat allemaal op zn plek..

Ik gebruik trouwens Synology, erg fijn merk! En die backup ik wel ouderwets met een stickje handmatig en die leg ik dan in de kluis. Ongeveer 1 á 2 maanden telkens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jordy (link):
Hier thuis hebben we de computers nog nooit geback-upt, wij staan altijd alles wat niet weg mag op de NAS (iedereen heeft zo zn eigen mapje en die kan hij/zij via de computer openen). Me ouders kunnen bijvoorbeeld in mij mapje en ik niet in die van hun.

Voor school gebruik ik Dropbox, gewoon omdat het overal bereikbaar moest zijn en lekker eenvoudig. 2,5GB haal ik met mijn schoolbestanden toch niet en anders upgrade ik.
zo kan ik ook vanaf iedere computer (als ik ooit een leenpc heb) dus mijn bestanden aan.

Echt de systemen, nha dat heeft niet zoveel zin. Daar hebben we de tijd ook niet voor. Als hier een disk kapot gaat nja jammer dan. Alle gegevens staan op de NAS behalve de Windows install en de programmas. Dat is een halve dag werk en het staat allemaal op zn plek..

Ik gebruik trouwens Synology, erg fijn merk! En die backup ik wel ouderwets met een stickje handmatig en die leg ik dan in de kluis. Ongeveer 1 á 2 maanden telkens.

En die NAS, een of meerdere schijven? En RAID?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Milan (link):
Jordy (link):

2 schijven met raid 1 geloof ik (of in ieder geval als er eentje uit gaat neemt de ander hem over) maar dat is niet echt een backup oplossing want als de stroom inslaat gaan alle twee die schijven kapot wss.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jordy (link):
Milan (link):
Jordy (link):

2 schijven met raid 1 geloof ik (of in ieder geval als er eentje uit gaat neemt de ander hem over) maar dat is niet echt een backup oplossing want als de stroom inslaat gaan alle twee die schijven kapot wss.

RAID 0 bedoel je dan. RAID 1 is dat data wordt gedeeld wordt over de 2 schijven waardoor het sneller is. RAID 0 is dat de schijven een exacte kopie zijn.

Sowieso is een UPS achter je NAS nooit een slecht idee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Milan (link):
Jordy (link):
Milan (link):
Klik om eerdere quotes te tonen

RAID 0 bedoel je dan. RAID 1 is dat data wordt gedeeld wordt over de 2 schijven waardoor het sneller is. RAID 0 is dat de schijven een exacte kopie zijn.

Ja een ups maar dat is ook best wel prijzig..
Ik vind het zo wel goed, NAS werkt prima, ik heb een backup mocht er iets gebeuren en van de latops allemaal een backup maken vindt ik zon gedoe... Bestanden die niet kwijt mogen zetten we hier maar op de NAS (500GB) dus die is voorlopig nog niet vol met documenten en de rest van de programmas is jammer dan mocht dat ooit gebeuren. Heb tot nu toe maar 1 keer gehad dat een HDD het niet deed in een laptop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Milan (link):
Jordy (link):
Milan (link):

Dat is niet waar, Milan.

Raid 1 is exact meerdere schijven hetzelfde (mirroring). Met raid 0 voeg je ze samen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
In de meterkast waar de NAS staat heb ik een paar USB-backupschijven staan die elke week/maan een backup maken. Onze Documenten worden elke week gebackupped, de fotos elke maand en de videos ook elke maand (hoewel ik twijfel of die backuptaak nog aan staat?)

En verder gaat er nog een dikke USB-schijf in de kluis bij een familielid smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mijn externe Hdd overschrijft bestandensmiley

bijvoorbeeld in belangrijk.PHP staat 20 regels JavaScript code van een ander bestandsmiley

Weet nog steeds niet hoe dat nou gebeurt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Milan (link):
Jordy (link):
Milan (link):

Precies andersom smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Aarclay (link):
In de meterkast waar de NAS staat heb ik een paar USB-backupschijven staan die elke week/maan een backup maken. Onze Documenten worden elke week gebackupped, de fotos elke maand en de videos ook elke maand (hoewel ik twijfel of die backuptaak nog aan staat?)

En verder gaat er nog een dikke USB-schijf in de kluis bij een familielid smiley

Ja hier ligt mijn backup ook in de kluis, om het nu ergens extern veilig te stellen vindt ik een beetje overdreven smiley Er staan wel vertrouwelijke bestanden op, documenten die absoluut niet op straat mogen. Dus om die nou ergens bij een familie neer te leggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robiin (link):
Milan (link):
Jordy (link):

Dat is niet waar, Milan.

Raid 1 is exact meerdere schijven hetzelfde (mirroring). Met raid 0 voeg je ze samen.

Excuus, lange dag gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jordy (link):
Aarclay (link):

Ja hier ligt mijn backup ook in de kluis, om het nu ergens extern veilig te stellen vindt ik een beetje overdreven smiley Er staan wel vertrouwelijke bestanden op, documenten die absoluut niet op straat mogen. Dus om die nou ergens bij een familie neer te leggen.

Veracrypt smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vraag me af wat jullie backuppen dan? Alleen fotoss en (schooldocumenten) of maken jullie een complete mirror van je hdd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen