Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Lennard

Hoe maak jij backups?

Aanbevolen berichten

Gast
Robbert (link):
Ik vraag me af wat jullie backuppen dan? Alleen fotoss en (schooldocumenten) of maken jullie een complete mirror van je hdd?

Hele schijf wordt opgeslagen met Time Machine, ideaal. Zeker in combinatie met Time Capsule

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert (link):
Ik vraag me af wat jullie backuppen dan? Alleen fotoss en (schooldocumenten) of maken jullie een complete mirror van je hdd?

Wat ik voornamelijk backup is fotos van binnen de familie, documenten van me ouders, bedrijf, mezelf en me zusje.

En van me schoolbestanden maak ik geen backup, die staan allemaal in Dropbox. Ik heb er wel ooit aan zitten te denken om heel Windows te backuppen maar dat kan alleen maar problemen met zich mee brengen zodra je het terug gaat zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dylan (link):
Mijn externe Hdd overschrijft bestandensmiley

bijvoorbeeld in belangrijk.PHP staat 20 regels JavaScript code van een ander bestandsmiley

Weet nog steeds niet hoe dat nou gebeurt

Iemand plz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Van mijn laptop maak ik om het jaar een backup, net voor ik mijn laptop helemaal leeg gooi en opnieuw installeer (omdat ie traag is geworden van alle meuk die ik er voor school op heb moeten gooien.

Van mijn PC heb ik tot op heden nog niet echt een backup gemaakt.

Van mijn telefoon / laptop maak ik eens in de zoveel tijd een backup van alle fotos en dan gooi ik alle onnodige fotos weer weg (de 100en bierfotos van Lennard, Kjeld, Luuk).

Backup doe ik gewoon op een externe HDD van 1TB. Tot op heden nog nooit nodig gehad om echt een backup terug te zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dylan (link):
Dylan (link):
Mijn externe Hdd overschrijft bestandensmiley

bijvoorbeeld in belangrijk.PHP staat 20 regels JavaScript code van een ander bestandsmiley

Weet nog steeds niet hoe dat nou gebeurt

Iemand plz

Misschien even een nieuw topic starten met wat meer specificaties? smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Van mijn OS maak ik geen backup want dat kan me gestolen worden. Is toch zon standaard image van de universiteit waar alle programmas al op staan.

Mijn documenten staan standaard allemaal op Dropbox. Het gaat hier dan om bestanden voor mn studie, die hooguit tijdelijk belangrijk zijn.

Fotos sla ik op op een tweede HDD in mijn laptop die altijd 100% mirrored is met een externe 1TB-schijf. Zodra ik wijzigingen maak op de ene voer ik die ook door op de andere. Verder staat het gros van al mijn fotos/videos ook opgeslagen in Google Photos aangezien ik al mijn fotos toch met mijn telefoon maak. Verder maak ik ook om het half jaar een backup van mijn Google-account, just in case.

Die tweede schijf en bijhorende back-upschijf zijn me veel waard omdat daar mijn mooiste herinneringen en belangrijke docs op staan (dus fotos, videos, reisverslagen, diplomas en andere officiële documenten). Die twee schijven liggen dan ook haast nooit in hetzelfde huis, mocht er brand uitbreken.

De schijven in mijn laptop zijn daarnaast encrypted, mocht mijn laptop ooit gestolen worden.

Volgensmij heb ik mn zaakjes zo aardig op orde smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik probeer van mijn Stack een netwerk locatie te maken maar dat wil niet lukken. Misschien kan ik daar een backup van alle belangrijke dingen op zetten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Willem (link):
Van mijn OS maak ik geen backup want dat kan me gestolen worden. Is toch zon standaard image van de universiteit waar alle programmas al op staan.

Mijn documenten staan standaard allemaal op Dropbox. Het gaat hier dan om bestanden voor mn studie, die hooguit tijdelijk belangrijk zijn.

Fotos sla ik op op een tweede HDD in mijn laptop die altijd 100% mirrored is met een externe 1TB-schijf. Zodra ik wijzigingen maak op de ene voer ik die ook door op de andere. Verder staat het gros van al mijn fotos/videos ook opgeslagen in Google Photos aangezien ik al mijn fotos toch met mijn telefoon maak. Verder maak ik ook om het half jaar een backup van mijn Google-account, just in case.

Die tweede schijf en bijhorende back-upschijf zijn me veel waard omdat daar mijn mooiste herinneringen en belangrijke docs op staan (dus fotos, videos, reisverslagen, diplomas en andere officiële documenten). Die twee schijven liggen dan ook haast nooit in hetzelfde huis, mocht er brand uitbreken.

De schijven in mijn laptop zijn daarnaast encrypted, mocht mijn laptop ooit gestolen worden.

Heb je de harde schijven van je laptop ook beveiligd? Hoe heb je dit gedaan? Want dan wil ik dat ook wel gaan doen bij me vaders laptop..

toevoeging op 10 november 2015, 07:30:37:
Valt me trouwens op dat niemand backups maakt naar de cloud (zon abonnement die waar je met een programma maandelijks een backup kunt uploaden ofzo).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jordy (link):
Willem (link):

Heb je de harde schijven van je laptop ook beveiligd? Hoe heb je dit gedaan? Want dan wil ik dat ook wel gaan doen bij me vaders laptop..

Valt me trouwens op dat niemand backups maakt naar de cloud (zon abonnement die waar je met een programma maandelijks een backup kunt uploaden ofzo).

Met Bitlocker. Dat schijnt gewoon een goed encryptiealgoritme te zijn en het werkt erg gemakkelijk met Windows. Ik weet niet precies welke versie je ervoor nodig hebt maar ik heb zelf Enterprise 8.1 nu. De C-schijf wordt ontsleuteld bij het inloggen, de D-schijf heeft een apart wachtwoord.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Willem (link):
Jordy (link):
Willem (link):

Met Bitlocker. Dat schijnt gewoon een goed encryptiealgoritme te zijn en het werkt erg gemakkelijk met Windows. Ik weet niet precies welke versie je ervoor nodig hebt maar ik heb zelf Enterprise 8.1 nu. De C-schijf wordt ontsleuteld bij het inloggen, de D-schijf heeft een apart wachtwoord.

Ga ik eens uitzoeken, bedankt! :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik maak zelf eigenlijk geen backups van iets op mijn computer. Fotos die ik met mijn mobiel maak staan op Google Photos en we verzamelen alle fotos op onze NAS. (Belangrijke) bestanden staan grotendeels op Google Drive, zowel zakelijk als prive. Projecten staan allemaal op Github of Bitbucket.

Administratie is allemaal online verder. Het enige wat ik zou kunnen verliezen is mijn Thunderbird-installatie met alle lokale caches e.d.. Deze staat op 2 computers, dus de kans dat die verloren gaat is ook erg klein. smiley

Het enige wat ik nou zou kunnen doen is inderdaad mijn laptops schijven encrypten, dat ga ik wellicht doen met mijn volgende update (/clean install) naar Ubuntu 15.10 smiley. Thx Willem. Goed idee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
HEt enige wat ik encrypt zijn de serverbackups, mijn laptop eigenlijk niet.... Ik zie het voordeel er eigenlijk niet in. Ja hij kan gestolen worden maar echt data die ik MOET versleutelen staat niet op mijn laptop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb een MyBook 4 TB aan mn pc hangen die gewoon LIVE back-ups maakt.

Het komt er op neer dat als jij een document aanmaakt en opslaat dat deze binnen 10 seconden in de back-up schijf word gezet.

Ook heb ik die schijf met vorige versies ingedeeld voor als een bestand per ongeluk gedelete word dus deze haal ik terug +- 3 dagen dat deze bewaard blijven.

Ik heb dus geen zorgen over het zelf beheren van backups

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb geen NAS of iets in die richting, alleen ik wil er wel graag eentje hebben in de toekomst. Nu backup ik zelden, alleen de belangrijke bestanden op een host, usb stick of dropbox.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dropbox gebruik ik alleen voor school, 2,75 GB dus meer als genoeg voor school bestanden het 1e leerjaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik gebruik Time Machine i.v.m. met een externe HDD voor de back-up van mijn laptop, voor server-backups, fotos en videos gebruik ik Stack. Alles is wel encrypted, wat ook zijn nadelen heeft.

Stack bied namelijk geen mogelijkheid tot encryption, dus doe ik dat zelf waardoor ik niet makkelijk 1 bestand terug kan halen, maar eerst alles terug moet halen, decrypten en vervolgens iets terugzetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Time Machine Backup eens in de maand draaien op mijn Mac Mini en kopiëren naar een externe HDD.
Voor mijn Macbook wil ik hetzelfde gaan doen, maar waarschijnlijk ook veel documenten in de Cloud aangezien ik m voor school veelal ga gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):
Dropbox for the win

Het is een maandje onedrive geworden en nu google drive??
Heb al me bestanden nu overal enbnergens

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lealex (link):
Iemand ervaring met grote raid 0 voor alleen backup dus 1/2 uur per dag aan om alleen te schrijfen.

Kun je dan beter niet een RAID 1 pakken, want als bij een raid 0 een van je schijven kapot gaat ben je al je data kwijt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Milan (link):
Lealex (link):
Iemand ervaring met grote raid 0 voor alleen backup dus 1/2 uur per dag aan om alleen te schrijfen.

Kun je dan beter niet een RAID 1 pakken, want als bij een raid 0 een van je schijven kapot gaat ben je al je data kwijt.

Iknow, maar het zijn tb`s van cctv opnames, videobeelden, obs opnames en normale desktop bestanden. Daarnaast heb ik nu een aparte pc met 5 tb raid 0 voor het real time schrijven van video beelden van de cctv omdat deze elke beweging opneemt en/of achterelkaar als dit aangezet word bij bijvoorbeeld vakantie of afwezigheid, en dat zou betekenen dat bij de hdd die ik koop de groote in 2 gesplitst word. Nu word alles bewaard op losse externe hdd`s, sdkaarten computers en usb sticks, maar dat raid 1 veel veiliger is daar heb je totaal gelijk in wel prijzig als je veel data hebt ik heb ook lange tijd zitten denken aan cloud storage maar daar is niet hele grote capaciteit aanwezig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lealex (link):
Milan (link):
Lealex (link):

Iknow, maar het zijn tb`s van cctv opnames, videobeelden, obs opnames en normale desktop bestanden. Daarnaast heb ik nu een aparte pc met 5 tb raid 0 voor het real time schrijven van video beelden van de cctv omdat deze elke beweging opneemt en/of achterelkaar als dit aangezet word bij bijvoorbeeld vakantie of afwezigheid, en dat zou betekenen dat bij de hdd die ik koop de groote in 2 gesplitst word. Nu word alles bewaard op losse externe hdd`s, sdkaarten computers en usb sticks, maar dat raid 1 veel veiliger is daar heb je totaal gelijk in wel prijzig als je veel data hebt ik heb ook lange tijd zitten denken aan cloud storage maar daar is niet hele grote capaciteit aanwezig.

Of RAID 10. Dan heb je de voordelen van beide.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Milan (link):
Lealex (link):
Milan (link):
Klik om eerdere quotes te tonen

Of RAID 10. Dan heb je de voordelen van beide.

Ben je nogmeer opslag groote kwijt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Eens in de zoveel tijd ruim ik mn computer op en plaats ik alle fotos en weet ik veel wat die ik nog wil behouden op een externe HDD. Maar verder doe ik niks met back uppen of zo, meeste dingen die belangrijk zijn om te bewaren zet ik sowieso al op mn mail of HDD. Dus wat er op mn pc staat is niet zo bijzonder allemaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen