Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Dylan

Grote website

Aanbevolen berichten

Hoi,

Wat heb je allemaal nodig op een grote website te runnen (inc database etc)? Heel Nederland moet er op kunnen

Loadbalancer, wat nog meer?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het ligt er echt aan wat je je aan content hebt te bieden. Maar om een indruk te geven hoe Nederlands grootste IT-website het heeft geregeld:

http://tweakers.net/reviews/4210/tweakers-serverpark-anno-2015.html

Wat hun vertellen is puur op hen afgestemd.

Als je het low-budget wilt dan is een cloudhosting a la Amazon een goede investering. Die is snel op te zetten en zeer schaalbaar. Zorg ook voor een uitwijk-lokatie in een ander datacenter/netwerk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Aarclay (link):
Het ligt er echt aan wat je je aan content hebt te bieden. Maar om een indruk te geven hoe Nederlands grootste IT-website het heeft geregeld:

http://tweakers.net/reviews/4210/tweakers-serverpark-anno-2015.html

Wat hun vertellen is puur op hen afgestemd.

Als je het low-budget wilt dan is een cloudhosting a la Amazon een goede investering. Die is snel op te zetten en zeer schaalbaar. Zorg ook voor een uitwijk-lokatie in een ander datacenter/netwerk.

Ik zou juist NIET voor AWS gaan omdat die uit mijn ervaring trager én duurder is dan de gemiddelde provider.

Als jij wil dat "Heel Nederland" er in een keer op kan zou ik toch aan een andere infra gaan denken dan alleen een loadbalancer. Ik neem aan dat jij geen 17 miljoen consec gebruikers hebt?

Afhankelijk van de hoeveelheid gelijktijdige bezoekers, soort webapp (wordpress is zwaarder dan alleen een statische pagina) en andere eisen zou ik eerder voor een aantal rackunits gaan bij bijvoorbeeld TransIP.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik kan niet indenken dat heel Nederland simultaan de site moet bekijken.
Aan hoeveel gelijktijdige bezoekers dacht je dan aan, om een mooie vergelijking te kunnen maken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je erg veel Nederlandse bezoekers tegelijk fatsoenlijk wilt afhandelen, zou je toch moeten denken aan:

- Loadbalancers (evt. verspreid over Nederlandse providers) die o.a. je SSL er al af strippen
- Webservers
- App servers (e.g. PHP)
- MySQL (/MariaDB of een no-SQL) cluster
- Groot Nederlands CDN

En geen apache, zoals op @Facebook smiley

smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Wouterr (link):
Als je erg veel Nederlandse bezoekers tegelijk fatsoenlijk wilt afhandelen, zou je toch moeten denken aan:

- Loadbalancers (evt. verspreid over Nederlandse providers) die o.a. je SSL er al af strippen
- Webservers
- App servers (e.g. PHP)
- Groot Nederlands CDN

smiley

+1 voor SSL offloading. Maar kan je dan niet beter met anycast gaan werken? Loadbalancers op twee plaatsen is lastig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Sevvlor (link):
Wouterr (link):

- Webservers
- App servers (e.g. PHP)
- Groot Nederlands CDN

smiley

+1 voor SSL offloading. Maar kan je dan niet beter met anycast gaan werken? Loadbalancers op twee plaatsen is lastig

Hmm, wellicht is anycast dan inderdaad handiger. Moet je wel een eigen IP space hebben en zelf announcen, denk?

toevoeging op 3 maart 2016, 18:12:50:
Aarclay (link):
Gebruikt Facebook Apache dan?

Nee, @Dylan had het op Facebook over zijn nieuwe website waarbij hij gebruik maakte van Apache en NGINX.

Of ben jij dat niet, Dylan? smiley Dacht van wel smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wouterr (link):
Sevvlor (link):
Wouterr (link):

- Webservers
- App servers (e.g. PHP)
- Groot Nederlands CDN

smiley

Hmm, wellicht is anycast dan inderdaad handiger. Moet je wel een eigen IP space hebben en zelf announcen, denk?

Aarclay (link):

Nee, @Dylan had het op Facebook over zijn nieuwe website waarbij hij gebruik maakte van Apache en NGINX.

smiley ja dat ben iksmiley

Maar daar gaat dit niet over.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dylan (link):
Wouterr (link):
Sevvlor (link):
Klik om eerdere quotes te tonen

Aarclay (link):

Nee, dat weet ik inderdaad. smiley Maar vond het wel grappig, in die groep. haha smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wouterr (link):
Dylan (link):
Wouterr (link):

Nee, dat weet ik inderdaad. smiley Maar vond het wel grappig, in die groep. haha smiley

Ik merk trouwens geen verschil tussen apache + nginx en nginx + PHP fpm smiley

toevoeging op 3 maart 2016, 21:19:59:
Alleen met apache kan ik gebruik maken van .htaccess dus ik laat het zosmiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dylan (link):
Wouterr (link):
Dylan (link):

Zou iets sneller moeten zijn in practice, maar verder kom je er ook niet uit. Gaat echt om grote aantallen en HTTP floods welke Apache (voornamelijk door zijn `htaccess`) langzaam laat lopen, terwijl nginx dit met gemak aan kan.

Daarnaast is nginx gewoon veel meer en awesomer smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Wouterr (link):
Dylan (link):
Wouterr (link):

Zou iets sneller moeten zijn in practice, maar verder kom je er ook niet uit. Gaat echt om grote aantallen en HTTP floods welke Apache (voornamelijk door zijn `htaccess`) langzaam laat lopen, terwijl nginx dit met gemak aan kan.

Daarnaast is nginx gewoon veel meer en awesomer smiley

Dat. En nginx is event driven en dat maakt hem gewoon sneller smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Moet ik dan weer mijn server herinstalleren..smiley

toevoeging op 3 maart 2016, 21:29:54:
ach mijn website krijgt toch niet zoveel requests dus smiley dan maar?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dylan (link):

Back to topic: er zijn ondertussen een paar antwoorden gegeven, maar de informatie in de eerste post is wat summier. We kunnen dat opvatten als iets DigiD: elke Nederlander heeft er mee te maken, maar zit er zelden op of iets als een bank waar (sommige) toch best vaak op zitten. In beide gevallen zijn er ook al wel goede antwoorden gegeven denk ik.

Wat is je budget? Waar is het voor nodig (misschien iets meer vertellen over je doel)? Voor wat voor een organisatie is het? Of is dit gewoon om een discussie te starten? smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wouterr (link):
Dylan (link):

Back to topic: er zijn ondertussen een paar antwoorden gegeven, maar de informatie in de eerste post is wat summier. We kunnen dat opvatten als iets DigiD: elke Nederlander heeft er mee te maken, maar zit er zelden op of iets als een bank waar (sommige) toch best vaak op zitten. In beide gevallen zijn er ook al wel goede antwoorden gegeven denk ik.

Wat is je budget? Waar is het voor nodig (misschien iets meer vertellen over je doel)? Voor wat voor een organisatie is het? Of is dit gewoon om een discussie te starten? smiley

Het is voor een schoolproject, we moeten een website bouwen voor een bedrijf, dat bedrijf verwacht dat mensen tussen 16 en 30 jaar (vooral jongeren) vaak op deze site gaan kijken.

Nu hebben ze nog geen webhosting geregeld en mij lijkt het een leuke uitdaging. Alleen wil ik van te voren wat onderzoek doen wat ik allemaal zou moeten regelen ( en of ik dat wel kan).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dylan (link):

Nginx kan je ook als front-proxy gebruiken smiley
Statische meuk door nginx, en dynamische zooi (PHP enzo) door Apache smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Aarclay (link):
Dylan (link):

Nginx kan je ook als front-proxy gebruiken smiley
Statische meuk door nginx, en dynamische zooi (PHP enzo) door Apache smiley

Nee want voor ieder verzoek moet je een nieuwe thread aanslingeren als ik me niet vergis, nginx behind nginx is ook prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen