Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
corvette

Wanneer KvK vereist?

Aanbevolen berichten

Hi,

Wil kennissen nog wel eens helpen met dingen als het repareren van hun computer, websites in elkaar zetten en aanverwanten. Nu lijkt het mij gaaf om dit op wat grotere, maar nog altijd lokale schaal te gaan doen. Nu ben ik zeker niet iemand die bakken met geld hoeft te verdienen, dus als ik per week een eurootje of 10 zou kunnen verdienen ben ik allang blij :-)

Nu mijn vraag: is het bij zon doel al verplicht om je in te schrijven bij de KvK? Mijn omzet komt dus bij lange na niet bij €10.000 (heb van een vriend gehoord dat hij werd afgewezen omdat hij te weinig omzet verwachtte). En indien dit niet verplicht is, hoe kan ik dan "factureren", hoe gaat de BTW afdracht en dergelijke administratieve rompslomp?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Corvette

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bij het doen van klusjes zoals het repareren van een computer of een website in elkaar zetten zou ik gewoon zwart doen. Zeker als je maar een paar tientjes per maand wilt gaan verdienen.

Je mag en kan dan geen btw rekenen + fracturen uitschrijven. Ik zou dan gewoon met de opdrachtgever een prijsafspraak en de betaling laten doen als een soort gift. (Al denk ik niet of dit juridisch wel helemaal mag.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zou dit gewoon onder de tafel doen, het mag inderdaad niet maar het gaat om kleine bedragen wat je zelf ook al aangeeft.

Als je je namelijk inschrijft bij de KvK heb je ook veel meer administratie nodig om bij te houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je helemaal save wil zitten, vraag je gewoon een KVK nummer aan en daarbij een BTW-vrijstelling. Je hoeft dan geen aangiftes voor het afgeven en vorderen van BTW te doen, je mag tevens ook geen BTW rekenen. Je winst wordt (indien je voor eenmanszaak of VOF gaat) opgeteld bij je aangiftebelasting, dit dien je wel zelf te doen.

Kost je in dat geval weinig werk voor het bijhouden van een administratie en ze kunnen je ook geen boete voor zwart werken opleggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zou zolang mogelijk wachten met het inschrijven. Neemt veel administratie en gezeur met zich mee, kan je beter wachten tot je een redelijk omzet hebt om vervolgens in te schrijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het "zwart" doen, is dus wel vrij "safe"? Natuurlijk niet zo veilig als gewoon inschrijven, maar de kans dat de belastingdienst / KvK ineens een brief stuurt danwel langskomt is klein?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je het gewoon een beetje als hobby doet dan is er niets zwart aan. Officieel moet je het wel opgeven bij je belastingaangifte als je meerderjarig bent (resultaat uit overige werkzaamheden), maar dan betaal je alsnog nauwelijks belasting over kleine bedragen.

Als je echt reclame gaat maken en weet ik wat allemaal, dan word je echt een bedrijfje en dan moet je officieel een KvK en BTW nummer hebben. Maar goed, zie eerst maar eens klanten te vinden en aan je te binden, inschrijven kan altijd nog.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je het op die schaal gaat doen zou ik het om financiële redenen niet aanraden.
Juridisch gezien is een ander aspect, maar daar spreek ik me niet over uit, ik heb geen verstand van het Nederlands handelsrecht, enkel het Belgische.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen