Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Luuko

Elektrische kachels

Aanbevolen berichten

Morgen gaan we met wat vrienden lan-party doen in schuurtje (ouders willen niet in huis)
Daar is het niet echt lekker warm, dus willen we wat elektrische kachels neerzetten.
Ik heb er hier 2 staan van bij elkaar 4000 Watt op vol vermogen.
En dan zou een vriend er ook nog 1 meenemen (waarschijnlijk van 2000watt)

Maar hoeveel kan er op 1 groep?

Er moeten natuurlijk ook nog een aantal game pc op de groep, monitoren en licht is ook wel handig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je een groep hebt van 16 ampère dan kun je 16 * 230 = 3680 Watt op de groep hebben. Die 4000 gaat dus net als ze niet allebei tegelijk op vol vermogen draaien (maar dan kun je geen pcs of licht meer hebben), of je moet ze op verschillende groepen aansluiten, als je die in je schuur hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dit is moeilijk om te zeggen. Hangt af hoe het is aangelegd. De ene groep kan meer hebben dan de ander..

Daarnaast zit je ook nog met de computers die je van stroom moet voorzien...

Is trouwens een kachel niet meer dan voldoende als je hem op tijd aan zet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Als je een groep hebt van 16 ampère dan kun je 16 * 230 = 3680 Watt op de groep hebben. Die 4000 gaat dus net als ze niet allebei tegelijk op vol vermogen draaien (maar dan kun je geen pcs of licht meer hebben), of je moet ze op verschillende groepen aansluiten, als je die in je schuur hebt.

Hmm, maar als mijn zusje de kachel van 2000 watt aanzet en ik ook dan werkt dat gewoon? smiley
Terwijl die groep 16ampere is

Maar ik heb net even gezocht naar de aardlekschakelaar in de schuur en daar staat bij tot 40A dus neem aan dat het dan wel moet lukken met smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
40 ampere is je hoofd aardlek
Je groepen kunnen niet meer zijn dan 16A of een beunhaas heeft het aangesloten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Krm (link):
40 ampere is je hoofd aardlek
Je groepen kunnen niet meer zijn dan 16A of een beunhaas heeft het aangesloten

Is een hele oude groepenkast van een oude bewaarschuur die niet meer in gebruik is.
Zitten nog allemaal smeltpatronen in, moet je die hele smeltpatroon eruit halen om aan de kleur te kunnen zien hoeveel ampere die aankan? smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):
Klik om eerdere quotes te tonen

Hmm, maar als mijn zusje de kachel van 2000 watt aanzet en ik ook dan werkt dat gewoon? smiley
Terwijl die groep 16ampere is
Je kachel zal niet continu 2000 Watt trekken; je kunt er eventueel een meter tussen stoppen als je die hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zal zo even een foto maken van de groepenkast van de schuur.
Misschien dat iemand er wijzer van wordt smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wat @Lennard zegt over 16A is correct, theoretisch gezien maximaal 3680W. Echter, bij een oude groepenkast kom je wel eens vaker smeltzekeringen van 20A tegen. Hier zou je maximaal 4600W doorheen kunnen trekken. Echter is het de vraag of je dat wilt aangezien de bekabeling hier vaak niet op berekend is.

Dit is ook gelijk héél belangrijk. Zet die kachels niet samen op de stekkerdoos van de Action o.i.d., gegarandeerd dat die wegsmelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hier een foto
Plaatje

toevoeging op woensdag 4 januari 2017, 18:17:16:
Ik zag maar 1 zon rond ding waar een test knopje opzat. Toen ik die indrukte ging de lamp niet uit die op deze groep zit, hoe kan dat?!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):
Hier een foto
Klik om afbeelding tonen

Ik zag maar 1 zon rond ding waar een test knopje opzat. Toen ik die indrukte ging de lamp niet uit die op deze groep zit, hoe kan dat?!
smiley ik zou een brandblusser kopen smiley

toevoeging op woensdag 4 januari 2017, 18:30:38:
"U weet het pas zeker met een aardappelmeter"

smiley smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):

smiley smiley

Vind ik leuk smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):

smiley smiley

Hangen 2 brandblussers in de buurt smiley
Maakt het trouwens uit als ze over de datum zijn?smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):
Hier een foto
Klik om afbeelding tonen

!! smiley
Meterkast uit het jaar kruik smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jurgen (link):

!! smiley
Meterkast uit het jaar kruik smiley

Ja zo ongeveer.
Is ook op de meest onlogische plek geplaatst, naast de grote schuurdeur waar altijd regen naar binnen komt als het regent smiley

toevoeging op woensdag 4 januari 2017, 20:23:02:
Is er een site die smeltpatronen verkoopt en die ze voor mrten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
@Luuko, ik ga je alvast waarschuwen om hier geen 2 kachels van totaal 4000W aan te gaan hangen. De bekabeling lijkt niet echt geschikt om meer dan 16A aan stroom te verdelen over de groepen.

Wat is btw dat rode ding rechts in de foto? Krachtstroom stekker?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Trek alles eruit tot aan die hoofdschakelaar. Koop een lege meterkast. Plaats een 4 polige aardlekschakelaar voor elke fase met 16A inclusief de nul. Sluit die zonder een lasdoos of whatever direct aan op je CEE contactdoos voor krachtstroom. Plaats 3 aardlekschakelaars van 6A en heb je 3 groepen. Goed noteren met L1 L2 L3 en N. De 3 aardlekschakelaar voor de 3 groepen van 230V kan je beter allemaal van je 2 fase vandaan pakken. Je eerste fase word thuis namelijk overal gebruikt.
Beter steek je er wat geld in dan aansluiten, ik durf er niet eens naar te kijken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Krm (link):
Trek alles eruit tot aan die hoofdschakelaar. Koop een lege meterkast. Plaats een 4 polige aardlekschakelaar voor elke fase met 16A inclusief de nul. Sluit die zonder een lasdoos of whatever direct aan op je CEE contactdoos voor krachtstroom. Plaats 3 aardlekschakelaars van 6A en heb je 3 groepen. Goed noteren met L1 L2 L3 en N. De 3 aardlekschakelaar voor de 3 groepen van 230V kan je beter allemaal van je 2 fase vandaan pakken. Je eerste fase word thuis namelijk overal gebruikt.
Beter steek je er wat geld in dan aansluiten, ik durf er niet eens naar te kijken

Dit soort adviezen kun je beter niet geven aan iemand die geen verstand van elektronica heeft smiley.

Mijn advies: laat een (gecertificeerde) elektricien erna kijken en vervangen. Mocht er ooit brand uitbreken o.i.d. ben je altijd verzekerd (indien jullie een brandverzekering hebben), dit is soms niet het geval wanneer je zelf gaat prutsen eraan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
@Krm ik ga daar zelf niet aan kloten smiley
En er hebben al eens meerdere mensen aangezeten.
De autooplader zit ook op de hoofdschakelaar volgensmij.

@Milan de keuze om het te vervangen is de keuze aan mijn ouders smiley
Dit werkt al meer dan 40 jaar zo, en het enige wat er nog wordt gebruikt van die groep zijn een aantal lampen. Verder zit de autooplader op een nieuwe zekering (wel zelfde groep volgensmij) maar werkt verder gewoon nog prima smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je het laat doen laat ze dan wel een notule maken wat ze hebben gedaan wat ze hebben gebruikt en wanneer ze het hebben gedaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
@Krm denk dat het vervangen van dit hele gebeure ook nog aardig wat gaat kosten.
De kabels van de zonnepanelen loper er ook allemaal langs..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik denk met de huidige situatie hoe het er nu uitziet dat zelfs 3 kachels op volle vermogen kunnen werken zonder dat de zekeringen eruit knallen. Zo oud dat het is! Maar je bekabeling ga je warm stoken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zal het zien morgen.
Zal het wel ff posten hiersmiley

toevoeging op woensdag 4 januari 2017, 23:39:43:
@Krm ja klopt, maar de kabels lopen er wel vlak langs, lijkt me niet echt handig voor als het opnieuw wordt gemaakt? Of maakt dat niks uit?

toevoeging op woensdag 4 januari 2017, 23:40:13:
@Krm ja klopt, maar de kabels lopen er wel vlak langs, lijkt me niet echt handig voor als het opnieuw wordt gemaakt? Of maakt dat niks uit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Denk miet dat ze de zonnepanelen hierin hebben weg gewerkt. Ik denk dat die bij je hoofd groepenkast zit. Athans ik weet het wel zeker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen