Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Lennard

Domotica

Aanbevolen berichten

Zoals jullie natuurlijk allemaal in Show hier je nieuwste aankopen hebben gelezen, heb ik drie MiLight lampen besteld. Een vriend van me is dik veel met domotica bezig en eerst vond ik dat maar onzin want mn NFC tags gebruik ik ook nooit meer, maar nu ik me er een beetje in verdiep is het eigenlijk gewoon supervet. smiley Tijd dus voor een domotica topic!! (of is die er al??)

Wat ik wil gaan doen:
- verlichting slim maken en aanpassen op mn wekker (licht steeds warmer maken s avonds, als het bijna bedtijd is licht dimmen, als mn sleeptrack-app aan gaat licht uit, voor wekker gaat licht aan als wake-up light, enz.)
- heel klein beetje licht als mn sleeptrack-app aan staat en er beweging in mn slaapkamer wordt gezien (hoef ik zelf niet meer dik veel licht aan te doen als ik moet plassen waardoor ik meteen helemaal wakker ben smiley)
- alarmsysteem in elkaar knutselen (met bewegingsmelder en geluidsdingetje)
- onze buitenkatten sluiten we s nachts op om ze s morgens weer vrij te laten (anders worden ze platgereden en gaan ze vechten met de machopoezen uit de buurt), ik wil dat bij zonsopkomst automatisch de deur opengaat zodat we niet meer helemaal naar de kattenvilla hoeven te lopen om ze los te laten
- autokrabmelding: if temperatuur < -2 and vochtigheid > 60% -> "je moet krabben!"-melding om me mentaal voor te bereiden smiley
- en verder moet ik nog een camera ophangen buiten voor inbrekers en ander gespuis

Nu moet ik alleen nog een Raspberry Pi kopen en daar Domoticz op zetten, maar dat doe ik als mn lampjes binnen zijn.

Heeft hier iemand iets van domotica toegepast in zn huis of slaapkamer of weetikwat? smileysmiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Quote:
verlichting slim maken en aanpassen op mn wekker (licht steeds warmer maken s avonds, als het bijna bedtijd is licht dimmen, als mn sleeptrack-app aan gaat licht uit, voor wekker gaat licht aan als wake-up light, enz.)

Dit vind ik wel interessant. Wat zou dat ongeveer gaan kosten exclusief pi?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dat met de wekker heb ik gebouwd met een Raspberry Pi. Als de wekker afgaat gaan de ledstrips heel langzaam aan van 0% naar 100% oranje/geel/rood (om een zonsopgang na te bootsen). Na een aantal minuten komt er nog geluid bij.

De ledstrips gaan s avonds (of overdag) uit als mijn telefoon & laptop niet meer op t wifi netwerk zitten (heel makkelijk te doen met statische IP adressen en een script wat continu pingt).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Een ex-collega heeft zo zijn hele huis geautomatiseerd smiley
Iedere werkdag gaat om x uur het koffiezetapparaat aan, de gordijnen gaan open etc.
Hij heeft ook een telegram groep waarin hij commandos kan typen als "gordijnen open" en dan gaan zijn gordijnen ook open smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Stef (link):
Een ex-collega heeft zo zijn hele huis geautomatiseerd smiley
Iedere werkdag gaat om x uur het koffiezetapparaat aan, de gordijnen gaan open etc.
Hij heeft ook een telegram groep waarin hij commandos kan typen als "gordijnen open" en dan gaan zijn gordijnen ook open smiley

Dat is wel pittig episch smiley
Verwarming Slaapkamer Jasper 23 graden
En dat slaat verwarming aan naar 23 graden. Werkt dat ook? smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):
Klik om eerdere quotes te tonen

Dat is wel pittig episch smiley
Verwarming Slaapkamer Jasper 23 graden
En dat slaat verwarming aan naar 23 graden. Werkt dat ook? smiley

Ja! Hij heeft een Nest thermostaat die die ook zo kan bedienen smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Stef (link):

Ja! Hij heeft een Nest thermostaat die die ook zo kan bedienen smiley

Maar ook specifiek per kamer?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):

Geen idee hoe zijn huis in elkaar zit qua verwarming smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):

Dit vind ik wel interessant. Wat zou dat ongeveer gaan kosten exclusief pi?
Je hebt nodig: een iBox van MiLight ($18 ongeveer) en een bijbehorende lamp ($12 ongeveer). Totaal dus $30; je kunt dan met Domoticz en Sleep as Android je wekker aan je lampen koppelen zegmaar; Sleep as Android vuurt dan events als je gaat slapen enzo. Maargoed; zo moet het in theorie werken, ik heb de lampen nog niet dus idk of het ook echt zo soepel gaat.
Het kan vast ook wel met andere lampen, maar ik ken alleen MiLight.

Milan (link):
Dat met de wekker heb ik gebouwd met een Raspberry Pi. Als de wekker afgaat gaan de ledstrips heel langzaam aan van 0% naar 100% oranje/geel/rood (om een zonsopgang na te bootsen). Na een aantal minuten komt er nog geluid bij.

De ledstrips gaan s avonds (of overdag) uit als mijn telefoon & laptop niet meer op t wifi netwerk zitten (heel makkelijk te doen met statische IP adressen en een script wat continu pingt).
Nice! Is dat ook echt chill of is het vooral de leuk?
Ik heb/had bij domotica vaak het idee dat het vooral leuk is maar het op den duur irritant wordt omdat je toch liever zelf beslist wanneer je het licht aan hebt enzo.

toevoeging op vrijdag 10 februari 2017, 11:30:15:
Tendmex (link):

Dat moet kunnen als ik even snel met Google zoek: https://nest.com/nl/support/article/Does-Nest-work-with-zoned-systems
edit; oh dat is wat anders
met deze dingen kan het sowieso wel: https://tweakers.net/nieuws/93964/honeywell-laat-temperatuur-per-kamer-instellen-via-mobiele-app.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Je hebt nodig: een iBox van MiLight ($18 ongeveer) en een bijbehorende lamp ($12 ongeveer). Totaal dus $30; je kunt dan met Domoticz en Sleep as Android je wekker aan je lampen koppelen zegmaar; Sleep as Android vuurt dan events als je gaat slapen enzo. Maargoed; zo moet het in theorie werken, ik heb de lampen nog niet dus idk of het ook echt zo soepel gaat.
Het kan vast ook wel met andere lampen, maar ik ken alleen MiLight.

En dan nog je pi, of hoeft dat er niet perse tussen?

Lennard (link):
Nice! Is dat ook echt chill of is het vooral de leuk?
Ik heb/had bij domotica vaak het idee dat het vooral leuk is maar het op den duur irritant wordt omdat je toch liever zelf beslist wanneer je het licht aan hebt enzo.

Je kunt je lampen toch altijd aanzetten neem ik aan, en of het voor de leuk is of niet. Het bespaart wel moeite met die gordijnen en koffie. Hoef je niet op te staan smiley

zal helemaal episch zijn als je een drone hebt die dan je koffie van je koffiezetapparaat naar jou brengt smiley .

Lennard (link):
toevoeging op vrijdag 10 februari 2017, 11:30:15:

Dat moet kunnen als ik even snel met Google zoek: https://nest.com/nl/support/article/Does-Nest-work-with-zoned-systems
edit; oh dat is wat anders

Tof, maar dat is wel een duur grapje startprijs 300 met 100 euro per ruimte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):

En dan nog je pi, of hoeft dat er niet perse tussen?
Domoticz draai je - voor zover ik begrepen heb - op je Raspberry Pi. Dat is het programma die alle if-then dingen regelt en dus de boel aanstuurt, zoals if klap in mn handen then zet koffie. Voor die triggers en events (klap in mn handen en zet koffie) moet je dan natuurlijk ook weer spullen kopen die dat kunnen detecteren of uitvoeren.

Tendmex (link):
Tof, maar dat is wel een duur grapje startprijs 300 met 100 euro per ruimte.
Ja inderdaad. Wij hebben zelf een houtkachel dus in de woonkamer staat de CV praktisch nooit aan en is het toch altijd 20+ graden, maar omdat de thermostaat daar ook hangt is het in de rest van het huis dus altijd superkoud, tenzij je de thermostaat op 24 graden ofzo zet, maar dan wordt het weer loeiheet.
Zat er dus zelf ook naar te zoeken, maar die oplossingen zijn inderdaad vrij prijzig helaas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Domoticz draai je - voor zover ik begrepen heb - op je Raspberry Pi. Dat is het programma die alle if-then dingen regelt en dus de boel aanstuurt, zoals if klap in mn handen then zet koffie. Voor die triggers en events (klap in mn handen en zet koffie) moet je dan natuurlijk ook weer spullen kopen die dat kunnen detecteren of uitvoeren.

Ja inderdaad. Wij hebben zelf een houtkachel dus in de woonkamer staat de CV praktisch nooit aan en is het toch altijd 20+ graden, maar omdat de thermostaat daar ook hangt is het in de rest van het huis dus altijd superkoud, tenzij je de thermostaat op 24 graden ofzo zet, maar dan wordt het weer loeiheet.
Zat er dus zelf ook naar te zoeken, maar die oplossingen zijn inderdaad vrij prijzig helaas.

Ja dan snap ik, ben even te lui om te googlen en denk dit voegt wel iets toe aan dit topic Is het kwa programeer kennis moeilijk of zou iedereen die een beetje met de computer om kan gaan het kunnen. en is het veel werk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):

Ja dan snap ik, ben even te lui om te googlen en denk dit voegt wel iets toe aan dit topic Is het kwa programeer kennis moeilijk of zou iedereen die een beetje met de computer om kan gaan het kunnen. en is het veel werk?
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee omdat mn lampen er nog niet zijn en ik geen Raspberry Pi heb smiley. Maar een vriend van me heeft heel weinig programmeerervaring en hem is het zonder veel moeite gelukt.
Als je het leuk vindt, je wil er wat tijd in stoppen én je bent een beetje handig, dan moet het prima goedkomen, lijkt me zo. Er zijn tig tutorials van te vinden.

Maar het is geen plug-and-play wat je even in een kwartiertje in elkaar flanst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee omdat mn lampen er nog niet zijn en ik geen Raspberry Pi heb smiley. Maar een vriend van me heeft heel weinig programmeerervaring en hem is het zonder veel moeite gelukt.
Als je het leuk vindt, je wil er wat tijd in stoppen én je bent een beetje handig, dan moet het prima goedkomen, lijkt me zo. Er zijn tig tutorials van te vinden.

Hmm, klinkt wel leuk. Want ik heb echt heel weinig kennis van programeren.
Houd je ons op de hoogte? smiley

Quote:
wel goed dat je dit er even bij zet smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):

Hmm, klinkt wel leuk. Want ik heb echt heel weinig kennis van programeren.
Houd je ons op de hoogte? smiley

wel goed dat je dit er even bij zet smiley
Jij kan dat best joh, het ziet er zo uit:
Plaatje

En ik zal jullie op de hoogte houden smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Jij kan dat best joh, het ziet er zo uit:
Klik om afbeelding tonen

En ik zal jullie op de hoogte houden smiley

Wat schat je me hoog in smiley
Maar ziet er niet al te moeilijk uit als ik het zo bekijk nee. Ik had even snel geyoutubed maar toen zag ik alleen een command prompt. Maar nu ik zie dat het ook grafisch kan.. smiley

Maar mocht ik ermee willen beginnen zal ik minstens een maand moeten wachten gezien het feit ik vandaag loon krijg en dat vanavond al op is smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):
Maar mocht ik ermee willen beginnen zal ik minstens een maand moeten wachten gezien het feit ik vandaag loon krijg en dat vanavond al op is smiley
Daarom vanmiddag dus al alle shit kopen!!1

Ja je kunt ook met commandline klooien, maar grafisch kun je er eigenlijk ook al bijna alles mee wat je zou willen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):
Daarom vanmiddag dus al alle shit kopen!!1

Ja je kunt ook met commandline klooien, maar grafisch kun je er eigenlijk ook al bijna alles mee wat je zou willen.

Kopen zonder geld? Leg is uit hoe doe ik dat?

Ik geef grafisch altijd de voorkeur boven de commandline. Kans dat je het verkeerd doet is veel groter. Dan maar wat meer geld stoppen in de grootte van het systeem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tendmex (link):

Kopen zonder geld? Leg is uit hoe doe ik dat?

"Hierheen! Hier is water,
voor ieder die dorst heeft.
Kom, ook al heb je geen geld.
Koop hier je voedsel en eet.
Kom, koop voedsel zonder geld,
koop wijn en melk zonder betaling." smiley

Tendmex (link):
Ik geef grafisch altijd de voorkeur boven de commandline. Kans dat je het verkeerd doet is veel groter. Dan maar wat meer geld stoppen in de grootte van het systeem.
Ja true! Maar je kunt allebei doen met Domoticz, volgens mij. Commandline is alleen - as always - wat uitgebreider, dus als je echt super advanced shizzle wil dan is commandline je ding, maar anders is de GUI ook prima bij mijn weten.
(en er is ook een Android app enzo)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Lennard (link):

"Hierheen! Hier is water,
voor ieder die dorst heeft.
Kom, ook al heb je geen geld.
Koop hier je voedsel en eet.
Kom, koop voedsel zonder geld,
koop wijn en melk zonder betaling." smiley

Maar ik wil lampen en technologie, geen wijn en melk smiley

Lennard (link):
Ja true! Maar je kunt allebei doen met Domoticz, volgens mij. Commandline is alleen - as always - wat uitgebreider, dus als je echt super advanced shizzle wil dan is commandline je ding, maar anders is de GUI ook prima bij mijn weten.
(en er is ook een Android app enzo)

Denk dat wat ik wil wel in de GUI kan. Van het weekend is wat meer in verdiepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dat Nest zone gebeuren kun je toch ook makkelijk namaken.
Wat elektrische kleppen in je muren om je zones af te sluiten, een aantal warmte sensoren ophangen, zorgen dat je cv stopt wanneer er geen vraag is en vervolgens alles aansluiten op een Raspberry Pi.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jelle (link):
Dat Nest zone gebeuren kun je toch ook makkelijk namaken.
Wat elektrische kleppen in je muren om je zones af te sluiten, een aantal warmte sensoren ophangen, zorgen dat je cv stopt wanneer er geen vraag is en vervolgens alles aansluiten op een Raspberry Pi.
Dat kan inderdaad, maar makkelijk is anders, je bent dan wel even zoet. smiley

Je moet eigenlijk helemaal vanaf 0 beginnen met zoiets, dan kun je bij de aanleg al alles netjes verwerken en draadloos maken. Lijkt me best een vet project. smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Heb sinds kort 4 Hue lampen op mn kamer, waarvan 3 in een plafondlamp en eentje in mn bureaulamp. De drie plafondlampen kunnen ook kleuren weergeven, maar dat gebruik ik in de praktijk niet zo vaak.

Het loopt wel lekker i.c.m. mn wake-up light. Ik kan ze helaas niet automatisch synchroniseren, maar als ik ze gewoon op hetzelfde tijdstip instel heb je gewoon een bak licht bij het wakker worden smiley. Misschien eens kijken hoe ik dat combineer met een slaap-app ofzo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen