Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
jordy

Het grote ledstrips topic #1

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Binnenkort is het tuinhuisje helemaal klaar en dan gaan we het inrichten. Super gaaf, helemaal mijn ding!

Nu heb ik al wat ideeën opgedaan bij andere maar nu moet het er wel een beetje netjes en technisch eruit zien smiley

Er komt een grote kast te in het midden staan en zoals in de titel staat wil ik deze beplakken met ledstrips. Bovenop de kast en onder de kast. Deze moeten geschakeld worden aan elkaar. In huis hebben wij ook verschillende ledstrips en dat waren wat kleinere projecten met een ledstrip naar de voeding.

Nu moet ik de ledstrip dus gaan opdelen in 2 gedeeltes, boven en onder. Op de hoeken komen van die 90 graden punten zodat de tape goed kan blijven zitten in plaats van los kan gaan.

Nu ben ik van alles aan het uitzoeken gegaan en het komt er eigenlijk op neer dat ik dit onderdeel aan de ledstrip moet toevoegen:

Plaatje

en die naar de adapter/ voeding toe laten komen en daar een splitter tussen laten zetten. Dan zou het in feiten moeten werken. De ledstrip zelf moet 5 meter zijn.

Nederlanse webshops zijn die ledstrips nogal redelijk duur. Het gaat om een ledstrip in warmwit en het hoeft dus geen kleur te zijn.

Op DX en miniinthebox staan verschillende ledstrips maar ik kan volgens mij niet echt een ledstrip vinden waarop die aansluitingen (zie afbeelding hierboven) op kan monteren? Of gaat dit bij iedere ledstrip? Ik ben echt een noob in stroom dingen..

Mijn vraag is: weet iemand een led strip van een Chinese webshop (warm wit) die ik kan bestellen waarop ik dat einde stukje erop kan plaatsen/ schuiven?

Alvast bedankt!
Groetjes Jordy

PS: Heb jij een ledstrip gebruikt? Post hier je fotos is altijd leuk om ideeën op te doen bij andere!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Je hebt het over DX en miniinthebox, volgens mij zijn die ondertussen wel nagenoeg uitgerangeerd. Als je een heel ruim assortiment wilt hebben, van verschillende winkels onder 1 noemer: Aliexpress. Ik moet zeggen dat ik je niet kan helpen qua aansluiting, maar het aanbod is groot, daar moet het lukken.

Mocht het alsnog niet lukken, heb je altijd het iets duurdere Ebay nog..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jordyt (link):
Je hebt het over DX en miniinthebox, volgens mij zijn die ondertussen wel nagenoeg uitgerangeerd. Als je een heel ruim assortiment wilt hebben, van verschillende winkels onder 1 noemer: Aliexpress. Ik moet zeggen dat ik je niet kan helpen qua aansluiting, maar het aanbod is groot, daar moet het lukken.

Mocht het alsnog niet lukken, heb je altijd het iets duurdere Ebay nog..

Heb zelf een ledstrip bij miniinthebox besteld.
Veel keuze en naar mijn idee goeie kwaliteit voor de prijs smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bedankt beiden voor de reactie!

Ik had inderdaad al eens van Aliexpress gehoord maar nog nooit echt besteld.. Ik ga op die website zoeken!

Verder mensen die een ledstrip in gebruik hebben? Pictures?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik gebruik zelf de lightstrip van Philips Hue. Kwalitatief vele malen beter. Helaas is de lichtstrip erg prijzig.

Binnenkort nog eens een aantal lichtstrips halen voor in het huis :-) Kan ze met korting ergens inkopen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb geen verstand van alle kastjes e.d. die i.c.m. strips gebruikt kunnen worden, maar ik stuur ze altijd direct aan via een Arduino of iets soortgelijks. Daarmee kun je volgens mij veel meer customizen dan je met een automatische besturing zou kunnen, en de effecten die je ermee kunt maken zijn ook vele maler mooier.

Zo bijvoorbeeld (ik gebruik zelf ook FastLED voor de aansturing):

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Willem (link):
Ik heb geen verstand van alle kastjes e.d. die i.c.m. strips gebruikt kunnen worden, maar ik stuur ze altijd direct aan via een Arduino of iets soortgelijks. Daarmee kun je volgens mij veel meer customizen dan je met een automatische besturing zou kunnen, en de effecten die je ermee kunt maken zijn ook vele maler mooier.

Omg dat is echt mooi smiley smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Willem (link):

Kan je dat met elke ledstrip?
En zou je het ook kunnen aansturen met een rpi?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
@Luuko kan alleen met ledstrips waarvan de pixels adresseerbaar zijn. Een RPI kan dit niet omdat het timingsgevoelig is, je zult een Arduino of andere controller moeten gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):
Klik om eerdere quotes te tonen

In principe wel. Uiteindelijk is elke LEDstrip gewoon een strip met WS2812b-leds of zoiets vergelijkbaars (APA102 etc etc). Dat kan ook met een RPi. Wat Milan zegt klopt wel, maar volgens mij is dit alleen van toepassing voor strips die van een externe clock afhankelijk zijn (zoals de APA102).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Willem (link):

In principe wel. Uiteindelijk is elke LEDstrip gewoon een strip met WS2812b-leds of zoiets vergelijkbaars (APA102 etc etc). Dat kan ook met een RPi. Wat Milan zegt klopt wel, maar volgens mij is dit alleen van toepassing voor strips die van een externe clock afhankelijk zijn (zoals de APA102).

Note: kan niet met elke ledstrip. De normale RGB strips kunnen dit niet. Je moet hiervoor een specifieke ledstrip hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Afgelopen zaterdag samen met mijn vader een LED-strip in de keuken opgehangen. We hadden eerst 2 TL-buisjes hangen van ±30 cm breed. De LED-strip geeft een stuk meer licht en hangt boven het hele aanrecht in plaats van maar 2 plekken smiley
Plaatje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luukvdo (link):
Afgelopen zaterdag samen met mijn vader een LED-strip in de keuken opgehangen. We hadden eerst 2 TL-buisjes hangen van ±30 cm breed. De LED-strip geeft een stuk meer licht en hangt boven het hele aanrecht in plaats van maar 2 plekken smiley
Klik om afbeelding tonen

Ziet er goed uit, waarom niet gekozen voor een afdekscherm?
Zon rails waar je hem kan inklikken? Vooral met vet en water, zou ik in dek keuken wel doen eigenlijk smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Sluit me aan bij Jordy. Ik had ook gekozen voor een ledstrip profiel, dit verspreid daarbij het licht ook beter, waarmee je dan zelfs voldoende zou hebben aan 1 ledstrip. Bovendien makkelijker schoon te maken en schoon te houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Christum (link):
Sluit me aan bij Jordy. Ik had ook gekozen voor een ledstrip profiel, dit verspreid daarbij het licht ook beter, waarmee je dan zelfs voldoende zou hebben aan 1 ledstrip. Bovendien makkelijker schoon te maken en schoon te houden.

Het is maar 1 LED strip, deze loopt heen en weer maar dat is niet zien op de foto.
Bovendien heb ik niet echt heel veel tijd gespendeerd om uit te zoeken wat de meest geschikte LED strip zou zijn. Deze is waterdicht en werkt voor deze toepassing en daar gaat het hier om.
Bovendien heeft deze LED strip me maar €10,50 gekost via AliExpress en had ik de plastic beugeltjes waarmee de LED strip opgehangen is nog over van een lichtslang die ik een jaar of 2 geleden een keer gekocht heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wat is de simpelste en goedkoopste manier om een ledstrip aan een houten muur te hangen?
Het liefst gratis (schroeven oid. kan dan wel ofcourse)
Is voor in de keet, dus netjes hoeft het er niet uit te zien.
Heb al geprobeerd om gewoon te plakken met die plakstrip die er al standaard op zit, maar dat werkt voor geen meter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zelf zou het met lijmpistool of een beugeltje vast zetten.
Je kan prima een stukje plastic nemen van een plastic bakje (noem iets geks, bv van het vlees ofzo), daar haal je dan gewoon een strookje vanaf die je dan kan vast spijkeren/schroeven zodat je de strip niet beschadigd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):
Wat is de simpelste en goedkoopste manier om een ledstrip aan een houten muur te hangen?
Het liefst gratis (schroeven oid. kan dan wel ofcourse)
Is voor in de keet, dus netjes hoeft het er niet uit te zien.
Heb al geprobeerd om gewoon te plakken met die plakstrip die er al standaard op zit, maar dat werkt voor geen meter.

Zo´n profiel aan de muur monteren waar je vervolgens je ledstrip in kunt schuiven/ drukken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Christum (link):
Ik zelf zou het met lijmpistool of een beugeltje vast zetten.
Je kan prima een stukje plastic nemen van een plastic bakje (noem iets geks, bv van het vlees ofzo), daar haal je dan gewoon een strookje vanaf die je dan kan vast spijkeren/schroeven zodat je de strip niet beschadigd.

Dat is best een goeie! smiley
Jordy (link):

Zo´n profiel aan de muur monteren waar je vervolgens je ledstrip in kunt schuiven/ drukken?

Heb ik ook aangedacht, maar dat kost toch nog aardig wat geld en het hoeft er niet perseé netjes uit te zien. Als het hangt ben ik al blij smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):

Dat is best een goeie! smiley

Heb ik ook aangedacht, maar dat kost toch nog aardig wat geld en het hoeft er niet perseé netjes uit te zien. Als het hangt ben ik al blij smiley

Valt opzich toch wel mee? Ligt eraan over welke afstanden je praat maar zon profiel is bij de plaatselijke bouwmarkt te halen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Luuko (link):

Ja

Milan (link):
@Luuko kan alleen met ledstrips waarvan de pixels adresseerbaar zijn. Een RPI kan dit niet omdat het timingsgevoelig is, je zult een Arduino of andere controller moeten gebruiken.

Meeste addressable LED strips worden aangestuurd via SPI wat gewoon kan met een Raspberry Pi

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen