Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Pim

Macbook Pro 13"

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt een nieuwe MacBook Pro 13" te kopen.
Nu weet ik niet heel erg veel over specificaties zoals processors etc. graag hoor ik jullie mening wat het verschil is, of het veel verschil maakt en of het voor mijn werkzaamheden veel uitmaakt.

Wat moet ik kunnen met mijn MacBook Pro:
- Gebruik Adobe (Illustrator, InDesign, Photoshop & Dreamweaver)
- Gebruik muziekprogrammas (ITunes, Spotify, Adobe Audition)
- Hij moet gewoon optimeel gebruikt kunnen worden zonder lang laden uiteraard.

De standaard "Nieuwe MacBook Pro 13inch" heeft de volgende specificaties:
Klik om de spoiler te openen

Nu kan ik uitbreidden met hetvolgende:
Processor

Geheugen

Zeker omdat de uitbreidingen redelijk wat kosten vraag ik me af wat wel of niet de moeite waard is.

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Heel veel meer processorkracht zal je niet nodig hebben dus ik zou je daar niet druk om maken. De verschillen zijn in mijn ogen ook erg minimaal voor de prijs die je ervoor zou betalen.

Meer RAM-Geheugen is misschien wel handig om te hebben. 8GB is momenteel nog wel de standaard, maar steeds meer applicaties (in windows-land in ieder geval) hebben steeds meer RAM nodig. Zeker als je grote applicaties (zoals de Adobe Suite) naast elkaar wil gaan draaien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ben voor de 15" gegaan, omdat ik het verschil qua hardware zo groot vond voor die prijs.
Als het goed is, is de RAM gesoldeerd op t mobo, dus moet je die afweging wel maken. Ik zou zelf voor 16GB gaan, MacOS staat er wel bekend om dat het bijzonder goed met RAM om kan gaan.

Kom je wel uit op een bedrag van 2439€ (Macbook Pro 13" met 16GB RAM en jouw specs, 2199+240). Scheelt "maar" 260eu met een 15". Die heeft een i7 quad-core, 16GB RAM standaard, en een externe videokaart on-demand (2GB Radeon Pro 450). Als de grootte van belang is, zou ik de 13" nemen, maar hierdoor vond ik de 15" een betere keuze. Ik zou namelijk ook 16GB RAM nemen in de 13". En de processorkracht zal je inderdaad niet per se nodig hebben, maargoed, een dual-core i5 of een quad-core i7 voor dat prijsverschil van 260eu (nog niet eens gelet op t grotere beeldscherm en de externe videokaart), is toch de moeite imho.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bartv (link):
Ik ben voor de 15" gegaan, omdat ik het verschil qua hardware zo groot vond voor die prijs.
Als het goed is, is de RAM gesoldeerd op t mobo, dus moet je die afweging wel maken. Ik zou zelf voor 16GB gaan, MacOS staat er wel bekend om dat het bijzonder goed met RAM om kan gaan.

Kom je wel uit op een bedrag van 2439€ (Macbook Pro 13" met 16GB RAM en jouw specs, 2199+240). Scheelt "maar" 260eu met een 15". Die heeft een i7 quad-core, 16GB RAM standaard, en een externe videokaart on-demand (2GB Radeon Pro 450). Als de grootte van belang is, zou ik de 13" nemen, maar hierdoor vond ik de 15" een betere keuze. Ik zou namelijk ook 16GB RAM nemen in de 13". En de processorkracht zal je inderdaad niet per se nodig hebben, maargoed, een dual-core i5 of een quad-core i7 voor dat prijsverschil van 260eu (nog niet eens gelet op t grotere beeldscherm en de externe videokaart), is toch de moeite imho.

Als dit klopt zou ik inderdaad voor de grote versie gaan, hoewel ik de Macbooks sowieso veel te veel geld vind kosten (Voor die prijs kun je een mooie laptop en desktop halen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Milan (link):
Klik om eerdere quotes te tonen

Als dit klopt zou ik inderdaad voor de grote versie gaan, hoewel ik de Macbooks sowieso veel te veel geld vind kosten (Voor die prijs kun je een mooie laptop en desktop halen).

De discussie dat Apple te duur is, is denk ik hier nu niet van belang. Zijn namelijk verschillende factoren waarom ze zo duur zijn, zowel het kosten aspect als het persoonlijke aspect van de klant. Maar ontopic: Het klopt wel degelijk.

En als tip, studentenkorting (als je nog student bent) scheelt via Apple 6/8%. Als je het via surfpoint oid doet, krijg je meer korting (8/10%).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bartv (link):

De discussie dat Apple te duur is, is denk ik hier nu niet van belang. Zijn namelijk verschillende factoren waarom ze zo duur zijn, zowel het kosten aspect als het persoonlijke aspect van de klant. Maar ontopic: Het klopt wel degelijk.

En als tip, studentenkorting (als je nog student bent) scheelt via Apple 6/8%. Als je het via surfpoint oid doet, krijg je meer korting (8/10%).

Grootte van de MacBook is inderdaad niet van belang.
Moet er gewoon goed en snel op kunnen werken.

Heb dus totaal geen verstand van processors etc...
Maar jij zegt dus dat omdat ik anders de 13"toch met 16GB ram zou pakken, ik voor de 15"(waar ik dan plusminus 250euro meer voor betaal) betere specs krijg en dus inderdaad ook groter scherm en externe videokaart dat de 13" niet heeft?

Geen student meer maar ik trek het bedrijfsmatig af smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pim (link):

Maar jij zegt dus dat omdat ik anders de 13"toch met 16GB ram zou pakken, ik voor de 15"(waar ik dan plusminus 250euro meer voor betaal) betere specs krijg en dus inderdaad ook groter scherm en externe videokaart dat de 13" niet heeft?

Ja, voor die 250 euro krijg je aanzienlijk betere macbook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pim (link):

Je krijgt een quad-core ipv dual-core (dus dubbel zoveel cores) en hyper-threading. Ook die 16GB, een groter scherm, en een externe videokaart voor in feite 215eu meer (260/1,21). En die videokaart werkt alleen wanneer je hem nodig hebt, wat inhoudt dat je batterij onder normale omstandigheden prima meegaat.

Ik gebruik mijn macbook sinds de release (15"), en ik gebruik hem iedere dag voor werk. Op stage gebruik ik hem ook 8 uur lang, en ik hoef hem heel af en toe op te laden tussendoor. Dus qua batterij is de 15" ook zeker prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Even een klein punt wat ik graag wil behandelen.
Een macbook is helemaal niet duur. Er wordt vaak verkeerd gekeken naar de prijs. Ik heb in 2012 een macbook pro retina aangeschaft voor 1549 euro. Daar kocht je inderdaad een laptop + desktop voor o.i.d. Als ik nu zoek op marktplaats kan ik er nog steeds een dikke 650-750 euro voor krijgen. Echt een enorme restwaarde op een laptop, wat je bij een ander merk zeker niet voor elkaar gaat krijgen!

Back on topic;
Ik zou gewoon de instap kiezen, deze voldoet prima. Mijn macbook heeft veel lagere specificaties en trekt alle programmas die je noemt nog prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bartv (link):

Je krijgt een quad-core ipv dual-core (dus dubbel zoveel cores) en hyper-threading. Ook die 16GB, een groter scherm, en een externe videokaart voor in feite 215eu meer (260/1,21). En die videokaart werkt alleen wanneer je hem nodig hebt, wat inhoudt dat je batterij onder normale omstandigheden prima meegaat.

Ik gebruik mijn macbook sinds de release (15"), en ik gebruik hem iedere dag voor werk. Op stage gebruik ik hem ook 8 uur lang, en ik hoef hem heel af en toe op te laden tussendoor. Dus qua batterij is de 15" ook zeker prima.

Bed ankt voor de reactie! Denk dat ik mijn keuze heb gemaakt!

Janm (link):
Even een klein punt wat ik graag wil behandelen.
Een macbook is helemaal niet duur. Er wordt vaak verkeerd gekeken naar de prijs. Ik heb in 2012 een macbook pro retina aangeschaft voor 1549 euro. Daar kocht je inderdaad een laptop + desktop voor o.i.d. Als ik nu zoek op marktplaats kan ik er nog steeds een dikke 650-750 euro voor krijgen. Echt een enorme restwaarde op een laptop, wat je bij een ander merk zeker niet voor elkaar gaat krijgen!

Back on topic;
Ik zou gewoon de instap kiezen, deze voldoet prima. Mijn macbook heeft veel lagere specificaties en trekt alle programmas die je noemt nog prima.

Prima dat hij alle programmas nog trekt.. maar dat wil ik graag over 2/3 jaar nog steeds als adobe al een miljoen keer is geupdate en uitgebreid. Net als mijn vorige macbook doe ik er graag een jaartje of 5 mee smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen