Ga naar inhoud
Sophiayana

Raspberry Pi meerdere website hosten

Aanbevolen berichten

Hi Tweaks,

Ik heb een raspberry Pi besteld en wil hier meerdere websites op gaan hosten. Ik heb zelf thuis een Ziggo internet verbinding. Ik wil budget hosting gaan aanbieden waarbij klanten hun website op mijn Raspberry Pi kunnen zetten. Op mijn Ziggo modem wil ik een port forwarding maken naar mijn raspberry Pi toe. Ik heb zelf al even gezocht naar een goed controle paneel maar kom eigenlijk alleen uit op cPanel of Directadmin. Kunnen jullie mij advies geven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou hooguit je eigen portfolio website op je Pi hosten, maar de Rpi gaan verhuren als website host lijkt me totaal geen goed idee. De performance die je met een Pi aanbiedt is te laag om geld voor te kunnen vragen. Verder zullen er ook niet veel websites gehost kunnen worden, of mogen ze zeker niet te veel trafiek krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

Verder kan je DirectAdmin alleen runnen als je een extern IP-adres hebt, en geen Intern IP adres. Dan zou je dus niet achter een router moeten zitten.

Ik durf te wedden dat een Virtual private Server (VPS) een stuk efficiรซnter is voor jouw doel, of anders een reseller-pakket.

ย 

En goed gratis controlepaneel is VestaCP. Zorg wel dat je goede ervaring met Linux hebt, en dat je weet hoe de beveiliging in elkaar steekt, en dat je weet hoe en waarom je het doet.

aangepast door aarclay

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/10/2018 at 3:56 PM, aarclay said:

Verder kan je DirectAdmin alleen runnen als je een extern IP-adres hebt, en geen Intern IP adres. Dan zou je dus niet achter een router moeten zitten.

Ik durf te wedden dat een Virtual private Server (VPS) een stuk efficiรซnter is voor jouw doel, of anders een reseller-pakket.

ย 

En goed gratis controlepaneel is VestaCP. Zorg wel dat je goede ervaring met Linux hebt, en dat je weet hoe de beveiliging in elkaar steekt, en dat je weet hoe en waarom je het doet.

Huh? Je zit toch altijd achter een router?
Mogelijk heeft hij een eigen IPv4 adres. Tenzij hij al op IPv6 is aangesloten, dan wordt het iets anders. Dan is portforwarding niet meer nodig, alleen moet je wel toestemming instellen in de router. Je hebt dan waarschijnlijk een shared IPv4 voor legacy reasons.

DirectAdmin zou denk ik wel kunnen. Alleen waarom wil je budget hosting aanbieden en vervolgens een relatief prijzig controle paneel erbij doen?

Websites voor vrienden etc kan je prima op je RPI hosten.
Namelijk weinig bezoekers (waarschijnlijk) en geen uptime garantie / SLA gezeik.

Voor meerdere websites hosten zou ik voor Nginx gaan, simpel en dynamisch.
Of Apache als dat meer je ding is. (Ik raad Nginx aan)

Je kan dan iedereen een eigen map geven en een user account en deze chownen.
Maar je moet alles wel goed checken voor eventuele security issues.
Anders kan iedereen bij elkaars website via (s)FTP.

Het klinkt als een leuk idee, en het is sowieso leuk om te bouwen en ermee te kloten, want je leert er veel van.
Dus ik wil je vooral niet tegenhouden, maar denk wel dat je het niet te serieus aan moet pakken ๐Ÿ™‚

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In een datacenter zit je niet achter een router, zoals bij een huis, tuin, keuken situatie. Elk IP-adres die je daar krijgt komt uit een range die je hosting bij een wederhandelaar of bij RIPE heeft ingekocht. Ik zou de RaspberryPI echt voor persoonlijk gebruik gebruiken, en ook niet voor vrienden. Je weet niet wat je vrienden uitspoken, en het is bovendien op jouw internetverbinding.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat de term router en NAT hier even door elkaar gehaald worden. Zo'n ding die je thuis hebt is een combinatie van veel "dingen", router, switch, modem, firewall, e.d.. In het datacenter hang je wel degelijk achter een router, anders krijg je geen verkeer binnen (verkeer moet je o.a. routeren op laag 3, en dat doet een router). NAT heb je in een datacenter opstelling echter niet (of althans, normaal niet). Hierdoor zijn alle IP adressen die je krijgt publiek. Kan zijn dat er ook een intern netwerk is, maar als eindklant krijg je daar vaak geen toegang toe en heeft deze (vaak) ook geen verbinding naar buiten.

ย 

Anyhow, ik zou geen DirectAdmin of ander CP draaien op je RPi. Veel te zwaar voor, misschien alleen ServerPilot. Die beheert alles vanuit een extern CP.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

@Wouterr Een prangende vraag die al een tijdje bij mij hangt. Hoe wordt in een datacenter bepaald welke IP-adres iemand moet gebruiken?
Infeite kan hij omdat het niet achter NAT zit net zo goed het IP-adres van Google of een andere server zijn, met gevolgen van dien (als het zou kunnen). Of een ander vrij IP-adres.

Hoe zit dit stukje techniek in elkaar?

aangepast door aarclay

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@aarclayย het internet is eigenlijk helemaal verbonden door BGP. Een protocol dat routes kan vinden tussen netwerken via andere netwerken. Als hosting provider met eigen routers kan je dan subnets (bijv. /24 of /22) "aankondigen" vanaf je eigen netwerk en dan weet in redelijke korte tijd de hele wereld dat ze jou netwerk kunnen bereiken via een bepaalde route van netwerken. Vroeger ging dit grotendeels inderdaad op vertrouwen, en nog wel - als je vrijheid van je providers krijgt, kan ik de 8.8.8.8/24 van Google aankondigen en zal ik veel verkeer van Google binnen krijgen. Als het verkeer eenmaal bij je eigen netwerk is, kan je het intern gewoon gaan routeren naar de juiste server(s).

Omdat we elkaar natuurlijk niet vertrouwen - zijn hier in de loop van de tijd enkele veiligheidsmaatregel en security dingenย bij gekomen om dit te kunnen elimineren. Zo kunnen we checkenย of die subnets echt bij jou AS nummer horen (AS nummers krijg je als je een eigen netwerk opzet, en zo weet de route langs welke netwerken het verkeer moet gaan om bij de eindbestemming aan te komen en om voor loops te voorkomenย e.d.).ย NAT is eigenlijk een nasty oplossing voor thuis netwerken, en voornamelijk het feit dat we simpelweg te weinig IPv4 adressen hebben.ย 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

Ik had al zo een soort vermoeden, maar echt bevestigd kon ik dit tot nu toe niet krijgen. ๐Ÿ˜‰
Bedankt voor je mooie uitleg.

aangepast door aarclay

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden