Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Rik

Hoe maak ik een website

Aanbevolen berichten

Hey one2xs,

Kennelijk wil ik jullie heel wat bijleren, want ik post nu in korte tijd alweer mijn 3e tutorial ^^.
In deze tutorial ga ik uitleggen hoe je een website maakt en beheerd. Hiermee bedoel ik niet het scripten zelf, maar de achterliggende zooi.

Het idee
Een website begint altijd met een bepaald idee, of een bepaald thema. Een site kan bijvoorbeeld een hobbysite zijn, of een portfolio. Maar je kan ook een forum maken, of een verdiensite zoals one2xs.
Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden dat je voor alles wat je wilt wel een site kan maken. Een leuke oefening is bijvoorbeeld om voor je school een site te maken, of een site met dingen over jezelf, die je aan familie en vrienden kan tonen.

Budget
Hoeveel geld wil je uitgeven aan je site. Veel mensen die een site gaan maken denken dat je alles maar gratis kan krijgen. Maar dit is zeker niet zo. Voor een succesvolle site heb je minstens een host, domein, en mooie layout nodig. Ook het scripterswerk kost veel tijd (en geld). Zorg er dus voor dat je voor je je idee wilt gaan uitwerken zeker een klein budget klaar hebt liggen om de site te starten.
Hoe meer dingen je zelf kan doen, hoe goedkoper het word. Leer bijvoorbeeld eerst een taal als HTML of PHP aan. Dit zal de kosten veel minder maken, aangezien je zelf het systeem kan maken. Indien je dit niet wilt of kan, zoek dan naar sites zoals one2xs waar mensen vaak tegen belachelijk lage prijzen toch een redelijk systeem voor je kunnen scripten.

Layout
Het tweede aspect van een site is hoe de site eruit ziet, en hoe hij werkt. Dit eerste is erg belangrijk, aangezien de layout het eerste is wat de mensen zien. Een slechte layout laat een slechte indruk achter. Zorg er ook voor dat je je layout hebt getest in meerdere browsers, zodat je zeker weet dat hij (zeker in de moderne browsers) overal goed weergeeft.
Als je eenmaal een layout hebt, vraag dan aan familie en vrienden wat zij van de layout vinden, of schakel hulp in van een professional. Zij kunnen jou tips geven om de site een betere indruk te laten hebben. Gooi nooit zomaar een layout online in de hoop dat mensen hem leuk vinden, dit gaat echt niet werken.
Gebruik ook geen gratis layouts, je gaat dan met het werk van andere staan pronken, en vaak zijn gratis layouts niet helemaal goed bekijkbaar in alle browsers, of ze zien er niet erg mooi uit.

Inhoud
Zorg dat je site inhoud heeft. Een site met lege paginas is niet interessant, en zorgt ook niet voor bezoekers. Maak dus genoeg paginas aan die bezoekers kunnen bekijken, met nuttige informatie die bij jouw site hoort. Zorg er ook voor dat je redelijk op je spelling let, een foutje af en toe kan, maar je moet niet met BrEeZaH of 1337-taal gaan spreken. Typ gewoon in AN(Algemeen Nederlands), dit zorgt voor de meeste bezoekers.

Promoten
Als je website eenmaal klaar is, en je je site online hebt gezet, ga hem dan promoten. De beste promotie is mond-op-mond reclame. Post op een aantal fora je site, en vraag aan vrienden om je site te bezoeken. Indien deze mensen jouw site interessant genoeg vinden, zullen ze de website doorgeven aan hun vrienden, en zij geven het ook weer door...
Indien je wat sneller veel bezoekers wilt is adverteren ook een optie, al kan dit heel wat gaan kosten. Dus zorg ervoor dat je dit ook in je budget hebt zitten. Op sites zoals one2xs.com kun je vrij gemakkelijk en vrij goedkoop je site promoten.

Updaten
Nadat je dit alles hebt gedaan ben je nog niet klaar!
JE site heeft nu wel bezoekers, maar je zult altijd merken dat je bepaalde foutjes over het hoofd hebt gezien, of dat bepaalde functies op je site gewild zijn. Zorg er dan ook voor dat je dit update zodat de bezoekers tevreden op jouw site blijven surfen.

Eindwoord
Ik hoop dat ik jullie weer wat meer heb bij gebracht, en ik hoop dat een van de webmasters die deze tutorial leest ook daadwerkelijk een leuk uniek idee opzet!

~ Rik

Typfouten voorbehouden, deze tutorial mag niet zonder toestemming op andere sites worden geplaatst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je nog suggesties hebt voor een tut kan ik wel kijken. Mijn PB inbox staat altijd open smiley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Nice tut!

Rik:
Als je nog suggesties hebt voor een tut kan ik wel kijken. Mijn PB inbox staat altijd open smiley

Layouts maken met photoshop CS4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
PHP is te lastig om zomaar goed in 1 tut uit te leggen.
En ik heb geen ervaring met PS helaas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen