Liteonit (
link):
Als je de DirectAdmin licentie via mij/lennard/ruben aangevraagd kan het je aardig wat besparen. 49 euro (ex. BTW) voor een internal lifetime licentie :-)
Zelfde prijs als ik betaal inderdaad.
Liteonit (
link):
DirectAdmin krijg je draaiend op een 256MB VPS, maar kwa performance zal het allemaal wel wat krapjes zijn. Ik adviseer om minimaal een 384MB / 512MB VPS te nemen.
256MB is wel heel erg krap. 384MB trouwens ook best, minimum wat DA zelf al adviseert is zelfs al meer dan 2GB. Overigens, het is het geen wat DA adviseert.... in de praktijk kan minder ook best of het verstandig is, is afhankelijk van het geen wat men erop host en de hoeveelheid uiteraard
Liteonit (
link):
Tevens is CPanel een panel dat erg veel systeem resources in beslag neemt t.o.v. DirectAdmin.
Niet voor niets is het merendeel dat vroeger (zucht, die goeie ouwe tijd) van Cpanel naar DirectAdmin is overgestapt ;-)
Liteonit (
link):
Een VPS met 3GB ram voor wat webhosting? Ik heb geen idee wat voor sites daar precies op draaien, maar in mijn ogen behoorlijk overkill. Tevens is swap alles behalve relevant, probeer swap niet te gebruiken - het is een ramp op gebied van performance ;-)
Swap wordt automatisch aangemaakt bij installatie van Debian (iedere Linux OS btw.) dus zelf swap aanmaken begin ik niet aan. Ik draai alles onder Debian zo ook de hosting. Overigens, op het betreffende hosting account draaien o.a. mijn webshop als ook webshops van wat andere bedrijven als ook wat promotiesites van klanten. Het is dus niet zo dat het gewoon voor wat habbo of simpele sites is ;-) Een i7 server is trouwens in het algemeen overkill, vandaar dat het dus is ingedeeld in wat VPS accounts zodat er wat leuke dingen mee te doen zijn zonder dat hosting er enige hinder van ondervind ;-)
Liteonit (
link):
Met een wat degelijke optimalisatie (linux, apache en MySQL), kun je zelf met een 512MB behoorlijke websites hosten. Een VPS met 3GB ram is mijn ogen behoorlijk overkill, tenzij je websites hosts die bij elkaar minimaal 200 requests/sec doen (echter zul je op dat punt niet eens Apache gebruiken - eerder een proxy zoals Nginx ervoor ;-) )
Verstandigste is uiteraard als men Debian Linux gebruikt, om de NetInstall te gebruiken en dan echt aan de hand daarvan met apt-get gewoon de belangrijkste meuk te installeren. Die development-meuk heb je nauwelijks nodig, zo ook dingen als dat bluetooth zooitje wat altijd geïnstalleerd wordt met de full debian install CD/DVD. Dus inderdaad, hoe minder meuk je installeert des te meer resources resteren.
Ik ben overigens benieuwd of de Topic Starter (TS) er inmiddels uit is ?!