IPv6 komt eraan, ook bij One2xs?

Hyvesapiee

New member
Hey One2xs,
zijn jullie al bezig met het implementeren van IPv6 in jullie systemen?
Ik las pas geleden een artikel op NU.nl dat de IPv4 adressen allemaal uitgedeeld zijn. Nu is dit nog wel een aardige voorraad, maar gewoon even een vraagje om te kijken of jullie er al mee bezig zijn.

Groetjes,
Dennis Ameling

Braam

New member
zie het nut er niet van in IPv4
blijft gewoon werken ...

Ps dat bericht op nu is van een week geleden fox

Hyvesapiee

New member
Ja, maar wat ik las is dat gebruikers van IPv6 dan niet meer bij je website kunnen, omdat jij nog IPv4 gebruikt. Andersom kan volgens mij wel. Artikel op nu was idd van een week terug, de tijd gaat ook zo snel
wink.gif

Lennard

Active member
Alleen XS4ALL ondersteunt nog maar IPv6, dus voorlopig blijft alles nog op IPv4 werken.
smile.gif

De hoster is bezig om alles klaar te maken voor IPv6; we zijn bezig om te kijken of elke website dan een eigen IP kan worden gegeven zodat we met de hele ellende van blacklists en DDoSen af zijn omdat we dan direct kunnen zien op welke user alles gericht is.

Braam

New member
Geen servers meer die iedere dag online zijn door ddosers
wateen mooi vooruit zicht
emo.gif

Gerritzwn

New member
Blah (link):
zie het nut er niet van in IPv4
blijft gewoon werken ...

Ps dat bericht op nu is van een week geleden fox

Je bedoelt van IPv6 ? Het brengt toch best aardig wat voordelen met zich mee.

Hyvesapiee (link):
Ja, maar wat ik las is dat gebruikers van IPv6 dan niet meer bij je website kunnen, omdat jij nog IPv6 gebruikt. Andersom kan volgens mij wel. Artikel op nu was idd van een week terug, de tijd gaan ook zo snel
wink.gif

IPv4 zal voorlopig naast IPv6 blijven bestaan. Dat de IPv4 ranges op zijn, houdt niet in dat providers niet voldoende hebben. Providers hebben duizenden IP adressen en dus voorlopig nog geen te kort.

Lennard (link):
Alleen XS4ALL ondersteunt nog maar IPv6, dus voorlopig blijft alles nog op IPv4 werken.
smile.gif

Klopt, hoewel XS4ALL een eigen tunnel aanbied (als ik het goed begrepen heb) en dat zelfde doen meerdere providers. Zo heb ik bij UPC bijvoorbeeld ook al een IPv6 adres (tunneltje), ook bij ConceptsICT worden al IPv6 adressen uitgedeeld e.d. dus XS4ALL is niet meer de enigste.

Lennard (link):
De hoster is bezig om alles klaar te maken voor IPv6; we zijn bezig om te kijken of elke website dan een eigen IP kan worden gegeven zodat we met de hele ellende van blacklists en DDoSen af zijn omdat we dan direct kunnen zien op welke user alles gericht is.

Houdt snel op, DirectAdmin heeft namelijk nog geen officiële IPv6 ondersteuning. Het is wel mogelijk AAAA-Records toe te voegen in de DNS, maar websites een IPv6 adres koppeling geven kan nog niet tenzij men dit handmatig instelt per website.

Blah (link):
Geen servers meer die iedere dag online zijn door ddosers
wateen mooi vooruit zicht
emo.gif

Waarom niet? IPv6 zegt niets over het voorkomen van DDoss daarnaast, stel dat ik een DDos zou willen doen tegenover One2Xs dan doe ik dat op domein @ one2xs.com en dus zou ook in geval van IPv6 de site en uiteindelijk server onderuit gaan. Dit gebeurt niet op basis van ip-adres, waarom een ip-adres pakken als het op basis van domein kan ?!

De media overdrijft overigens omtrent IPv6, dat de blokken op zijn houdt niet in dat internet ophoud met bestaan of nieuwe klanten geen ip-adres toegewezen krijgen. Het is jammer dat de media hier nooit verder op ingegaan is en eigenlijk alleen maar angst aan het zaaien zijn.

IPv6 kent vele voordelen maar ook nadelen. De reden waarom internet providers dit nog niet volledig uitgerold hebben is omdat de techniek (infrastructuur) op aangepast moet worden. Zowel IPv4 als IPv6 dienen namelijk naast elkaar te gaan werken in de eerste tientallen jaren, daarnaast heeft lang niet iedereen een modem die geschikt is voor IPv6 dus enkele providers zijn bezig deze modems te vervangen. Tevens moet worden gekeken hoe consumenten benaderd moeten gaan worden. Gebruikt een overgroot gedeelte van de maatschappij een NATbox (router), velen van deze routers zijn niet geschikt voor IPv6 en zelfs niet meer noodzakelijk in geval van IPv6.

Let wel; Velen hebben hun firewall uitgeschakeld staan op de computer omdat er een firewall in de router zit. Dit kan straks niet meer aangezien iedere computer in geval van IPv6 een eigen ip-adres krijgen. Dus; iedereen moet straks weer aan de softwarematige firewall.

Al met al; geen reden tot paniek. Internet Providers, webhosts zelfs mobiele providers zijn er druk mee bezig. Nu maar afwachten.

Bovenaan