Ok, even een reactie van mij terug, wel zo netjes.
We hebben het op de volgende manier opgelost.
Het bleek aan het begin van de avond dat er een website was die enorm veel load veroorzaakte waardoor de server het heel moeilijk kreeg. Na enig onderzoek bleken de websites van jou en van Marijn de meeste load te veroorzaken. De beheerder kon overal vrij moeilijk bij omdat de server voor hem ook sloom was. Toen was er besloten de server te herstarten. Wat Lars zegt, ga dan even bij de server langs, gaat niet op, omdat het voor de beheerder voor zover ik weet > 1 uur rijden is, en dan was de downtime nog langer geweest.
Enfin, de server werd gerestart, maar het probleem was nog niet verholpen, er was nog steeds een site die de CPU voltrok. We hebben toen jouw website en die van Marijn gesuspend. Er stond inderdaad dat er teveel dataverkeer was verbruikt, maar dat heb ik later aangepast op jullie verzoek (aangepast naar "Op het moment ondervinden we serverproblemen. Onze excuses voor het ongemak, we zijn z.s.m. weer terug."). Op dat moment waren alle websites onbereikbaar, dus volgens mij maakt het dan weinig uit als die van jullie ook onbereikbaar waren.
Vervolgens zijn die twee accounts gesuspend gebleven tot iets na 22.00 uur. Toen hebben we één voor één de accounts opengezet. Eerst die van Marijn, maar toen bleek de server direct weer helemaal vol te lopen, dus die werd direct weer uitgezet. Daarna hebben we jouw account opengezet, waarna de load redelijk stabiel bleef, dus die is open gebleven.
Toen hebben we snel besloten om de website van Marijn over te zetten naar een server met betere specificaties zonder dat Marijn iets bij hoeft te betalen of iets dergelijks. We hebben dus snel de bestanden en database gebackupt om de site zo snel mogelijk weer online te laten zijn. Helaas kwam ik er achter dat de domeinnaam van hem niet bij ons geregistreerd is waardoor wij de nameservers niet konden aanpassen. Ik heb hem toen een PM, mail en SMS gestuurd of hij de nameservers wilde aanpassen, dat heeft hij vanochtend dan ook gedaan, waarna zijn zeer snel weer bereikbaar was. Ik heb nog gekeken of ik de domeinnaam tijdelijk naar het IP adres van de server kon doorverwijzen zodat de site wel bereikbaar bleef, maar dat was technisch niet haalbaar doordat de servers beiden dezelfde secundaire nameserver hebben.
Toen was alles redelijk opgelost…
Zo hebben wij, met name onze hoster, LiteServer, het probleem opgelost.
We hadden het ook als volgt op kunnen lossen.
Het bleek aan het begin van de avond dat er een website was die enorm veel load veroorzaakte waardoor de server het heel moeilijk kreeg. Na enig onderzoek bleken de websites van jou en van Marijn de meeste load te veroorzaken. De beheerder kon overal vrij moeilijk bij omdat de server voor hem ook sloom was. De serverbeheerder is hierop naar het datacenter vertrokken, en kon bijna 2 uur later beginnen met uitzoeken waar de fout zat. De server werd gerestart, maar het bleek dat er nog steeds een site was die enorm veel load trok. We hebben daarop besloten de eigenaren van de twee sites die de meeste load trokken te contacteren en te vragen of het goed was dat we hun site tijdelijk zouden uitschakelen. Die accounts zijn tenslotte een hele tijd afgesloten gebleven en op een rustig tijdstip weer één voor één opengezet om te kijken welke site de meeste load veroorzaakte.
Dat bleek het account van Marijn gebleken, dus dat account is nu permanent uitgeschakeld omdat er duidelijk in de Algemene Voorwaarden staat dat je site geen overlast mag veroorzaken. De kosten voor dit geheel worden doorgestuurd, en de bla, bla, bla…
Je merkt hopelijk wel dat de 1e oplossing veruit de beste was. Oké, ik had misschien die suspended pagina aan moeten passen, maar zo is het probleem wel het snelste opgelost.
Marijnnn heeft inmiddels (van onze hoster, niet van ons) een nieuw pakket ter waarde van > 40 punten gehad op een veel snellere server omdat zijn site anders te lang offline zou zijn… Misschien zijn sommige dingen niet 100% volgens het boekje gegaan, maar op het moment dat de server ermee stopt is het zaak die zo snel mogelijk weer op gang te krijgen. Wij en jullie zijn niet de enige klanten op die server, dus het draait niet allemaal om ons, er zijn ook andere belangen.
Persoonlijk vind ik dat de hoster het zeer goed heeft opgelost. Dat jullie daar anders over denken mag, maar als we het hadden gedaan zoals ik heb beschreven dan zou alles véél langer geduurd hebben.
Edit:
Jouw site hoeft, als de situatie zo blijft, niet verhuisd te worden.