Ja dat wel.
Maar dan nog is het in node.js lichter dan dat je dezelfde applicaties in PHP bouwt.
Maar ook het aantal requests vermindert aanzienlijk door modules als socket.io, die houden een verbinding gewoon open tot de client (of de server) de verbinding (socket) verbreekt.
Hierdoor hoeft er niet telkens een HTTP(s) verbinding geopend te worden met headers die verstuurd moeten worden, en als er dan geen data is om te versturen of ontvangen dan heb je alsnog de load om een HTTP(s) verbinding te openen en headers te versturen, voor niets eigenlijk.
Bij socket.io opent hij een socket en die sluit hij niet, als er dan geen data is, verzend hij ook niets.
Verschil tussen fetchen en pushen, wat lange tijd een verschil tussen Android en iOS was.
Op mijn Android telefoon moest hij Twitter mentions gaan fetchen, kon ik zelf een interval instellen, en het snelste was 3 minuten.
Als ik met iemand aan het DMen ben, wil ik niet dat ik na 3 minuten ofzo pas een notificatie krijg.
En als je hem al op 3 minuten zet gaat je telefoon veel sneller leeg.
Terwijl iOS push heeft (android sinds kort ook), en push gebruikt veel minder accu / CPU
toevoeging op 12 augustus 2013, 12:24:31:
En dat is dan nog maar 1 module waardoor Node.js al relatief lichter is dan PHP.