One2xs serverupdate

Lennard

Active member
Beste leden,

Zoals jullie de afgelopen tijd gemerkt hebben, zijn er wat probleempjes met de server langsgekomen. Omdat het zo eigenlijk niet verder kan (jullie willen geen downtime, wij ook niet, en onze hoster ook niet), hebben we (de hoster; ik was het er mee eens
emo.gif
) besloten dat de server geüpdatet moet worden.

Er zijn twee opties; onder de opties vind je de voordelen (+) en de nadelen (-).
Optie 1
Een hele nieuwe server neerzetten.
+ Er komt een hele nieuwe server; kan weer een tijd vooruit
+ Verbinden met MySQL blijft hetzelfde (zie verderop)
- Load wordt nog steeds hoog als Apache of MySQL het druk krijgt
- Iedereen moet overgezet worden naar een andere, nieuwe server

Optie 2
Een nieuwe server erbij plaatsen die als databaseserver gaat fungeren; de huidige server gaat de rest doen.
+ De load wordt verspreid tussen 2 servers; load blijft lager en stabieler
+ De huidige server wordt compleet vervangen
+ Als de Apache-server down is, zal de database gewoon bereikbaar blijven, je kan dus heel snel worden overgezet als er problemen met de server zijn
- Databaseconfiguratie wordt voor jullie anders; nu verbind je met localhost, straks wordt dat db.liteserver.nl of iets in die trant
- Al jullie databases moeten worden overgezet naar de andere server

Beide opties hebben zo hun voor- en hun nadelen zoals je ziet.
Omdat het hier onder andere om jullie gaat, het is jullie hosting, willen we jullie erbij betrekken en om advies vragen.
Welke optie hebben jullie het liefst, optie 1 of 2?

De hoster en ik zijn het eens dat optie 2 het beste is; de voordelen wegen daar zeker op tegen de weinige nadelen.

Groeten,

Lennard.

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Optie 2 is zeker handiger, Het overzetten is namelijk eenmalig, en wat is het nou voor moeite om localhost te veranderen in db.liteserver.nl

Zoals je zelf al zei: de voordelen wegen daar zeker op tegen de weinige nadelen.

Krm

Active member
ik heb 1 gekozen wand ik vind localhost het handigste wand ik moet anders 50 scripts configs veranderen

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Phpkerem:
ik heb 1 gekozen wand ik vind localhost het handigste wand ik moet anders 50 scripts configs veranderen

heb je dom gescript dan =]

Ik script altijd 1 ding waar alle sql gegevens enzo instaan en klaar =]

Robbert

New member
optie 2 heeft de minst erge nadelen, localhost in je config zetten naar die db.liteserver.nl valt ook wel weer mee.
en je kunt er beten nu mee komen als over een half jaar, nu valt het aantal hosting pakketten nog mee. (denk ik) dus niet zo veel werk om alles over te zetten.

Mitchels

New member
Hmm, ik denk nog even na.
Hoe lang gaat optie 2 duren? Het overplaatsen? En veranderen jullie dan ook mijn config?

Sjoerd

Active member
je kunt ook altijd nog bij je DNS instellen dat localhost vervangen word door het ip van de database, inplaats van 127.0.0.1

als je tenminste rechten hebt om DNS instellingen te veranderen

Mitchels

New member
Guildjuhh:
config kan je zelf toch doen ?/ =]

Stel ze zetten hem om 9:00 over en ik kom pas om 16:30 thuis dan is meer dan 7 uur me site down, dan zijn veel users niet blij
yummie.gif

Robbert

New member
dan kondig je het aan. of ze je een timer ofzeu dat hij om 9.00 automatisch de nieuwe config upload.

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Zal vast vantevoren worden aangegeven =]

maarja voorzorgsmaatregelen nemen:

Codeblok:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

[COLOR= #0000BB]<?php[/COLOR]
[COLOR= #FF8000]// Database details[/COLOR]
[COLOR= #0000BB]$name_db[/COLOR] [COLOR= #007700]=[/COLOR] [COLOR= #DD0000]"***"[/COLOR][COLOR= #007700];[/COLOR] [COLOR= #FF8000]// Name of database[/COLOR]
[COLOR= #0000BB]$user_db[/COLOR] [COLOR= #007700]=[/COLOR] [COLOR= #DD0000]"***"[/COLOR][COLOR= #007700];[/COLOR] [COLOR= #FF8000]// Username for database[/COLOR]
[COLOR= #0000BB]$pass_db[/COLOR] [COLOR= #007700]=[/COLOR] [COLOR= #DD0000]"***"[/COLOR][COLOR= #007700];[/COLOR] [COLOR= #FF8000]// Password for database[/COLOR]
[COLOR= #0000BB]$host_db[/COLOR] [COLOR= #007700]=[/COLOR] [COLOR= #DD0000]"localhost"[/COLOR][COLOR= #007700];[/COLOR] [COLOR= #FF8000]// Host for database[/COLOR]
[COLOR= #0000BB]$host_db2[/COLOR] [COLOR= #007700]=[/COLOR] [COLOR= #DD0000]"db.liteserver.nl"[/COLOR][COLOR= #007700];[/COLOR] [COLOR= #FF8000]// Secundaire host[/COLOR]
if [COLOR= #007700]([/COLOR]mysql_connect[COLOR= #007700]([/COLOR][COLOR= #0000BB]$host_db[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$user_db[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$pass_db[/COLOR][COLOR= #007700])) {[/COLOR]
[COLOR= #0000BB]$con[/COLOR] [COLOR= #007700]=[/COLOR] mysql_connect[COLOR= #007700]([/COLOR][COLOR= #0000BB]$host_db[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$user_db[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$pass_db[/COLOR][COLOR= #007700])[/COLOR] or die[COLOR= #007700]([/COLOR]mysql_error[COLOR= #007700]());
}[/COLOR]
elseif [COLOR= #007700]([/COLOR]mysql_connect[COLOR= #007700]([/COLOR][COLOR= #0000BB]$host_db2[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$user_db[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$pass_db[/COLOR][COLOR= #007700]) {[/COLOR]
[COLOR= #0000BB]$con[/COLOR] [COLOR= #007700]=[/COLOR] mysql_connect[COLOR= #007700]([/COLOR][COLOR= #0000BB]$host_db2[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$user_db[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$pass_db[/COLOR][COLOR= #007700])[/COLOR] or die[COLOR= #007700]([/COLOR]mysql_error[COLOR= #007700]());
}[/COLOR]

[COLOR= #FF8000]// Making connection to our database [/COLOR]
mysql_select_db[COLOR= #007700]([/COLOR][COLOR= #0000BB]$name_db[/COLOR][COLOR= #007700],[/COLOR] [COLOR= #0000BB]$con[/COLOR][COLOR= #007700])[/COLOR] or die[COLOR= #007700]([/COLOR]mysql_error[COLOR= #007700]());[/COLOR]
?>

Of iets in die trand

Lennard

Active member
Je kunt heel handig via PHP de config op een bepaald tijdstip laten veranderen. Het overzetten zal s nachts gebeuren, dus er zijn in ieder geval weinig gebruikers die het merken dan.
Maargoed, daar zorgen wij voor als het niet lukt; het gaat even om de periode erna; dat probleem van downtime tijdens het overzetten is er bij optie 1 en bij optie 2, dus dat maakt weinig uit.

Hoe lang het gaat duren weten we ook niet; voorlopig is het een plan, concrete ideeën en planningen komen zodra we eruit zijn of het optie 1 of 2 gaat worden.

Mitchels

New member
Nou ik kan je verzekeren dat veel mensen het wel merken.
Gemiddeld 10 kliks in 1 minuut
wink.gif

Ik ga dan toch voor optie 2, is beter voor lange termijn

Lennard

Active member
Mitchels:
Ook om 02.00 uur s nachts?

Maargoed, vervangen moet sowieso; wij (en jij ook denk ik) hebben liever dat alles een nacht onbereikbaar is dat alles dan goed en stabiel draait, dan dat hij elke maand 2 uur weg is om dat de boel overbelast is.

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Mitchels:
Gemiddeld 10 kliks in 1 minuut
wink.gif

Ik ga dan toch voor optie 2, is beter voor lange termijn

Goedzo
pompom.gif

Gewoon op je site plaatsen:

Codeblok:

1
2
3
4

De server gaat binnenkort waarschijnlijk verhuizen, daarom kunnen we in de nacht(en) van *datum1* tot *datum2* er eventjes uitliggen. Maar wees niet getreurd, hierna zal de site gewoon weer beschikbaar zijn en waarschijnlijk nog sneller werken dan eerder.

Alvast excuses voor het ongemak :)
~ Het *naamsite* team
Code:

Lennard

Active member
Jullie krijgen in ieder geval wel ruim vantevoren te horen wanneer en hoe en wat enzo hoor, t is niet zo dat ineens alles onbereikbaar is en dat je de volgende dag hier op t forum een topic "WE ZIJN VERHUISD
pompom.gif
" ziet staan ofzo.
emo.gif

Bovenaan