VPS Windows XP

Gerritzwn

New member
Matthiasfr (link):
Linux lijkt toch op windows en mac enzo en is toch gewoon een besturigssysteem ?

Nee, het valt allemaal onder besturingssystemen maar is niet te vergelijken en lijkt ook niet op elkaar. Het heeft allemaal indien je het wilt een grafische schil (omgeving) maar in Linux is dit verre van de bedoeling. Tenminste, Ubuntu Linux en Fedora zijn bedoeld voor thuis omgevingen maar voor server omgevingen (en dat is waar een VPS normaliter voor bedoeld is) gebruikt men vaak alleen kale besturingssystemen zonder grafische omgevingen.

Alles wat grafisch is, vereist tenslotte al veel meer resources als geheugen, processor en schijfruimte. Het enigste dat je dus zult zien bij een VPS dat naar behoren en waarvoor het bedoeld is, is een veelal zwart scherm met een command prompt waarmee je eigenlijk als je kennis van Linux je volledige server of VPS kunt bedienen. Zon scherm ziet er dan als volgt uit;

screen.jpg

Ik zou toch eerst beginnen met een Ubuntu Desktop Linux beginnen, en hier het Terminal venster bij proberen, je zit dan niet als root (= administrator) ingelogd waardoor je niet veel fout kunt doen omtrent de VPS en van daaruit wat basis kennis opdoen. Dit geldt trouwens voor velen hier, CentOS, Ubuntu, Debian, Fedora allemaal leuk maar zonder die benodigde basis kennis kun je niets met Linux dus is Ubuntu Desktop Linux het meest eenvoudige.

Kevmaus (link):
Als je nu windows runt.. dan kan je niet in de linux vps komen, zal btw wel kunnen met progjes..
Of met PuTTY..

maar het is echt niet hetzelfde.

Volgens mij begrijp ik je niet helemaal, wellicht kun je deze uitspraak beter toelichten want ik draai onder Windows 7 en draai al jaren Windows en Linux op mijn servers alsmede dat van mijn klanten en zelfs collegas (ook de grote jongens) draaien vanuit hun Windows cliënt (dus Windows XP, Vista of 7) gewoon probleemloos naar Linux. Uiteraard met Putty maar ook TightVNC (voor Windows), NxServer voor Linux en RealVNC voor Windows en Linux zijn geen probleem ?!

In sommige gevallen kun je vanuit Windows zelfs nog (bij providers die hun zaakjes niet helemaal op orde hebben) met Telnet inloggen op VPS en Dedicated Servers.

Mauriceb

New member
inderdaad, dat is mijn geliefde scherm wat wel eens waar aan staat voor updates
smile.gif

Maar nee, inderdaad windows is niet hetzelfde als Linux, maar ik vindt linux een stuk makkelijker..

Edit: ik heb altijd problemen met het connecten vanaf windows vista.. vandaar.

Matthiasfr

New member
Kevmaus (link):
inderdaad, dat is mijn geliefde scherm wat wel eens waar aan staat voor updates
smile.gif

Maar nee, inderdaad windows is niet hetzelfde als Linux, maar ik vindt linux een stuk makkelijker..

Edit: ik heb altijd problemen met het connecten vanaf windows vista.. vandaar.

Maar met windows werkt het net hetzelfde alsof je voor je eigen pc zit, en dan kan je daar vanalles mee doen ?

Gerritzwn

New member
Matthiasfr (link):
Maar met windows werkt het net hetzelfde alsof je voor je eigen pc zit, en dan kan je daar vanalles mee doen ?

Daar komt het op neer, houdt er echter rekening mee dat je met VPS Windows (laten we het beestje zo even noemen) afhankelijk ben van je internet snelheid.

Als jij in internet explorer (op je VPS Windows) een website opent, is deze lang zo snel niet op je scherm zichtbaar als wanneer jij deze zelfde website opent bij je thuis.

Eigenlijk is er dus niet echt een voordeel aangezien je met Windows (grafische omgeving) afhankelijk bent van de snelheid en de knooppunten tussen de VPS en je computer. Prettig werken is het dus niet met "Windows op afstand".

Matthiasfr

New member
Het is zo dat ik een aantal programmas wil laten draaien op een pc, maar mijn pc wil of kan ik niet 24u. op 24 laten opstaan, dus vandaar een externe. Aangezien ik van Linux niks afweet moet ik wel voor windows gaan.

Gerritzwn

New member
Matthiasfr (link):
Het is zo dat ik een aantal programmas wil laten draaien op een pc, maar mijn pc wil of kan ik niet 24u. op 24 laten opstaan, dus vandaar een externe. Aangezien ik van Linux niks afweet moet ik wel voor windows gaan.

Dan is Windows inderdaad het verstandigste... als het programmas zijn die niet voor Linux beschikbaar zijn.

Liteonit

New member
Gerritzwn:
Als jij in internet explorer (op je VPS Windows) een website opent, is deze lang zo snel niet op je scherm zichtbaar als wanneer jij deze zelfde website opent bij je thuis.

Eigenlijk is er dus niet echt een voordeel aangezien je met Windows (grafische omgeving) afhankelijk bent van de snelheid en de knooppunten tussen de VPS en je computer. Prettig werken is het dus niet met "Windows op afstand".

Dat is tegenwoordig totaal niet meer relevant. Iedereen met een degelijke verbinding (dus geen Tele2 rotzooi) moet prima remote kunnen werken. Gemiddelde latency is 16ms binnen Nederland, en daarmee kun je prima een Windows mee beheren zonder merkbaar delay. Afbeeldingen/videos bekijken hoor je natuurlijk niet te doen op een VPS, dat slipt namelijk wel 20Mbps+ aan verbinding dicht en kan op die manier aardig wat extra latency veroorzaken
smile.gif

Bij Linux (Ubuntu icm NX in dit geval) is mogelijk wel iets meer delay merkbaar, dit zit hem echter voornamelijk in de CPU @ VPS. Ubuntu is een stuk grafischer, en NX compressed het zaakje om de verbinding te ontlasten. Dit comprimeren kan dus wel zorgen voor merkbaar latency, maar ook dit zou geen groot probleem moeten zijn als je je niet bezig houdt met fotos/youtube.

Ik werk dagelijks remote en heb zelf geen last van delays binnen Ubuntu, delays binnen Nederland zijn zeer beperkt bij een fatsoenlijke verbinding.

//Luukedit: qoute gefixt

Bovenaan