webshop beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerritzwn

New member
Jesse (link):

Quote:
Nee hoor, mensen die via marktplaats verkopen zijn toch ook niet per definitie een bedrijf ? Als jij op andere wijze dan via marktplaats wilt verkopen mag en kan dat.

Die mensen verkopen iets eenmalig, als je een webshop begint. Dan lijkt het mij dat je een bepaald product zoveel mogelijk wil verkopen, met de bedoeling dat het je werk is.

Maar goed volgens mij kan je het beste even naar de kvk zelf gaan, dan heb je zekerheid.

Nee hoor, kijk eens bij bijvoorbeeld mijnwebwinkel.nl die bieden zelf liever de dienst aan, aan bedrijven maar ook particulieren maken veelvuldig gebruik van de door hen aangeboden diensten.

Zo overigens ook de webshop die strato.nl aanbied trouwens.

Een webwinkel kan en mag iedereen starten, probleem is alleen dat je goed moet oppassen. Consumenten kopen liever niets bij particulieren (nieuwe producten tenminste) omdat ze dan problemen hebben met garanties, geld terug, betrouwbaarheid etc. etc.

Het probleem zit m in de totale winst/omzet. Als dit boven een x-bedrag komt, ben je ondernemer voor de belastingdienst en dus belasting voor de inkomstenbelasting en voorbelasting (btw) verschuldigd. Gelukkig zijn dat soort dingen meer voor mijn boekhouder dan voor mij trouwens
redface.gif
)

Kleine aanvulling @ Jesse;
google is je vriend is dus niet verplicht zoals ik al aangaf, alleen ben je voor kopers niet betrouwbaar genoeg omdat ze bij een echte webwinkel de verplichte kopen op afstand en vele andere voordelen hebben. Als ik jou iets als bedrijf verkoop, heb jij 7 werkdagen bedenk tijd... een particulier kan het zeggen, maar hoeft zich er niet aan te houden en in dat geval zeggen "Algemene Voorwaarden" ook niets omdat ze niet onderbouwd kunnen worden aan de hand van ondernemerschap.

Robinkoch

Eindbaas
als je kvk hebt moet je over alles wat je verkoopt btw gaan betalen en boekhouding gaan bijhouden over alles wat je verkoopt

Gerritzwn

New member
Spelmaffia (link):
als je kvk hebt moet je over alles wat je verkoopt btw gaan betalen en boekhouding gaan bijhouden over alles wat je verkoopt

Ik weet er helaas alles vanaf
sadley.gif

Maar goed, ook zonder KvK mag je gewoon een webshop hebben zolang je het drempelbedrag niet overschrijd. En uiteraard dien je minimaal 18 jaar te zijn bij een KvK inschrijving.

Jesse

New member
Gerritzwn (link):

Spelmaffia (link):

Ik weet er helaas alles vanaf
sadley.gif

Maar goed, ook zonder KvK mag je gewoon een webshop hebben zolang je het drempelbedrag niet overschrijd. En uiteraard dien je minimaal 18 jaar te zijn bij een KvK inschrijving.

Ja oke, anders zou je van je oma bijvoorbeeld ook geen zakgeld mogen krijgen etc. (zonder hier belasting over te hoeven betalen).

Maar ik neem aan dat als je een webshop wilt openen, je het ook echt goed doet, over dat bedrag ga je dan wel heen... Maar goed volgens bedoelen we hetzelfde.

Gerritzwn

New member
Jesse (link):
Ja oke, anders zou je van je oma bijvoorbeeld ook geen zakgeld mogen krijgen etc. (zonder hier belasting over te hoeven betalen).

Dat is net weer ietsjes anders
smile.gif

Jesse (link):
Maar ik neem aan dat als je een webshop wilt openen, je het ook echt goed doet, over dat bedrag ga je dan wel heen... Maar goed volgens bedoelen we hetzelfde.

Ligt er natuurlijk helemaal in welke marktsegment je jezelf gaat bezighouden. Ik ken ongelofelijk veel webwinkels die gewoon zonder KvK inschrijving zaken doen. Deze verkopen bijvoorbeeld 2e hands kinderkleertjes maar ook heb je van die webshops die gebruikte computers verkopen.

Blijft alleen nog altijd de vraag of het je waard is. Probleem is namelijk dat consumenten webwinkels dankzij het nieuws zoals dat van gisteren vaak toch weer wantrouwen. Helemaal als het een webwinkel is zonder KvK-inschrijving.

WebWinkel als bedrijf versus consument
Ik doe privé pertinent geen zaken met webwinkels die niet ingeschreven zijn bij de KvK, probleem is namelijk dat de betreffende webwinkel dan wettelijk niet hoeft te voldoen aan de wetgeving "kopen op afstand" e.d. met alle risicos van dien. Veel van die webwinkels hebben zelfs geen beveiliging via SSL, het moet allemaal gratis (OsCommerce, Prestashop, ZenCart) en van beveiliging heeft men veelal niet gehoord.

Opmerking
Het runnen van een webwinkel lijkt eenvoudig, er komt echter heel veel bij kijken. Het is echt geen kwestie van wat producten in een webshop dumpen en dan maar afwachten tot je bestellingen krijgt. Je moet er veel voor zorgen dat je webshop bekend wordt, moet ervoor zorgen dat voorraden kloppen en vooral je klant-contact op pijl is en blijft. Ben je voor een klant tenslotte een keer onbereikbaar, dan kost het je direct een klant.... naast jou zijn er altijd meer webshops waar de klant wel krijgt wat het wilt.

Je bent eigenlijk dagelijks wel bezig met prijzen vergelijken om te kijken of je goedkoper kunt zijn dan de concurrent. Ook facturen inboeken (boekhouden) ben je geregeld mee bezig etc. etc.

Een webshop is dus echt niet alleen verkopen maar veel meer dan dat. Nu merk ik dat ik qua ondersteuning vaak verder ga dan bijvoorbeeld de grotere jongens... ik neem voor een klant echt de tijd om te zorgen dat deze ook na de aankoop ongelofelijk tevreden is. Bij mij gaat het niet om het dozen schuiven en zoveel mogelijk geld verdienen, maar ook de ondersteuning. Als er iets is wat ik geleerd heb bij de computerwinkel waarbij ik gewerkt heb, is het wel dat ondersteuning altijd beter kan.

Al met al weer een complete uitleg
Tip! Denk altijd eerst goed na alvorens je werkelijk met een webwinkel begint. Er zijn naast de voordelen tenslotte ook heel veel nadelen! Leven van alleen die verdiensten zit er tegenwoordig nauwelijks meer in gezien de vele concurrenten!

Jef

New member
Btw KvK stop misschien en is dit niet meer nodig.
Was tijdje terug al in het nieuws.
Ik weet niet of dit door gaat.

Fijne jaar wisseling.

Jeff.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan