Brecht (
link):
Dus de bots mogen verkocht worden op eigen verantwoordelijkheid.
Van mij wel.
Ricaaa (
link):
Interessante notie...
Ricaaa (
link):
Overigens zie ik niet hoe Klikkaa en/of Dutchleader hierdoor schade opdoen? Niemand is verplicht om rond te neuzen op die websites, ook niet als je continu handmatig klikt. Het gaat om die kliks zelf.
Oké, ik heb meer ervaring met mn eigen site dus laat ik die even als voorbeeld nemen.
Als iemand op mijn site komt om te klikken dan verdien ik op drie manieren geld:
1. via de adverteerder die mij betaalt voor de klik;
2. via Google Adsense waar sommige bezoekers op klikken;
3. via bezoekers die geïnteresseerd raken in one2xs en zich aanmelden.
Als je via een bot kliks genereert, dan verdien ik minder.
De adverteerder ziet dat er via bots wordt geklikt en besluit niet meer of minder te gaan adverteren, met een omzetdaling voor mij tot gevolg.
De bot klikt ook niet op Google Adsense, met een omzetdaling voor mij tot gevolg.
En de bot raakt ook niet geïnteresseerd in one2xs en zal ook niet voor een normale, menselijke aanmelding zorgen.
Je ziet dus zelf al dat ik een stuk minder verdien, en dat zeker punt 1 me op de lange termijn van mijn adverteerders kan (zal?) beroven.
De gebruiker van de bot, degene die hem heeft aangezet, brengt mij dus schade toe in dat geval, en (volgens art. 6:162 BW als je t wil weten of nalezen) die schade kan ik verhalen.
Ricaaa (
link):
De bots die GF-Tec aanbied die klikken gewoon, kortom; de kliks worden gewoon geregistreerd en de adverteerder krijgt die klik ook gewoon daadwerkelijk binnen. Dat is waar het om gaat. Dus volgens mij is er geen sprake van schade.
Ja maar een adverteerder wil geen kliks, want dat kost hem enkel dataverkeer. De adverteerder wil geld verdienen, en dat doet hij door natuurlijke personen die zijn site bezoeken en daar geld uitgeven op een of andere manier. Die klik is enkel een beloning om te zorgen dat die mensen op zijn site komen, maar aan die bezoeken zelf heeft hij geen lor zolang het geen echte mensen zijn.