Gerritzwn (
link):
Matthiasfr (
link):
Maar met linux kan je dus eigenlijk niet hetzelfde als windows ?
Het is juist andersom, met Windows kan niet alles wat met Linux wel kan. Linux is de basis voor servers, naast het feit dat je er websites, mails, en ftp op kunt draaien kun je er je eigen Jabber server op draaien, je eigen VoIP/SIP server (telefoneren via internet), proxy, gewoon surfen etc. etc. etc. zelf je eigen IRC Chat erop draaien is veilig en kan probleemloos.
Al met al, is Linux dus werkelijk de basis. Overigens, voor e-mail is iedere daemon (server dus) gratis bij Linux dit terwijl het voor Windows veelal bakken vol geld kost. Daarnaast zijn spamfilters, antivirus e.d. veelal al gewoon gratis bij Linux eveneens weer betaald bij Windows.
Windows is (op server edities zelf na) helemaal niet bedoeld (laat staan geschikt) voor gebruik als server of op een VPS. Waarom de meeste mensen hier Windows kiezen?!
Het is bekend en gemakkelijk te vergelijken met, als ik door rood rij met mn auto ben ik ook misschien 10-15 minuten eerder op mijn plaats van bestemming, dat ik mogelijke ongelukken kan krijgen is natuurlijk een feit. Zo geldt dit ook voor VPS en server toepassingen, Windows kent iedereen maar de veiligheid is ver te zoeken maar juist omdat het zo gemakkelijk is .........
Dank je voor het uirgebreidde antwoord. Welk programma moet ik op de vps installeren om een voip server te maken. Dat zou namelijk heel handig zijn. Werkt het hetzelfde als teamspeak ongeveer ?